Nieuws  
 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de autobranche de prijzen van nieuwe auto’s duidelijker moet maken. Bij de autodealer betaal je bijna altijd meer dan in de advertentie staat. Dat komt door de zogenaamde ‘autorijklaarkosten’ die de autodealer in rekening brengt bovenop de adviesprijs. Dat bedrag kan oplopen van 600 tot wel 1500 euro per auto. Die conclusie trekt ACM na het beoordelen van advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken.

ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten.

Onvermijdbare kosten ín de advertentieprijs
‘Autorijklaarkosten’ zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. Deze kosten móeten gemaakt worden om met de nieuwe auto uit de garage te kunnen rijden. In de wet staat dat alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: ‘Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan.’

Makkelijker vergelijken
ACM wil dat de kosten voor de consument transparant zijn. Op die manier is het vergelijken van diensten en producten makkelijker. Dat is ook goed voor de concurrentie tussen bedrijven en daarmee voor scherpe prijzen, betere kwaliteit en service.

In de geadverteerde adviesprijs van een auto zitten straks alle onvermijdbare kosten. Dealers kunnen natuurlijk wel afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de auto wordt gekocht.

De Consumentenbond heeft eerder al actie gevoerd om de autoprijzen ‘inclusief rijklaarkosten’ te krijgen. Ook de ANWB heeft eerder aangegeven dat er nog veel onduidelijke rijklaarkosten zijn in de autobranche.

Plaats op:
Datum: 10 augustus 2016
Bron: ACM - Autoriteit Consument en Markt
Gerelateerde artikelen  
31-10-2016 Nieuws ACM controleert of autorijklaarkosten nu ín de advertentieprijs zitten
14-02-2019 Nieuws ACM dwingt juiste prijsvermelding autobanden af
04-04-2018 Achtergrondartikelen ACM wil duidelijkheid bij advertentieprijzen occassions
23-03-2018 Nieuws Duidelijkheid omtrent bandenrpijzen dankzij ACM
24-09-2018 Nieuws Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker na optreden ACM
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,07 seconden.