Nieuws  
 

De Rotterdamse regio zet een stap op weg naar ‘mobility as a service’. Deze term staat voor een transitie in mobiliteit: Niet het vervoermiddel, maar de behoefte van de reiziger van-deur-tot-deur staat centraal. De reiziger krijgt één toegankelijk systeem waar hij onder andere deelauto’s en e-bikes, openbaar vervoer, vervoer over water, taxi en collectief vervoer kan plannen, boeken en betalen. BNV Mobility en VCCR gaan samen met diverse dienstverleners de uitdaging aan om hiervoor de komende tijd één innovatief online platform te ontwikkelen. Aernout van der Bend, directeur De Verkeersonderneming: “Dit is echt een concrete stap vooruit in de wereld van mobiliteit en uniek in Nederland.”

Mobility as a Service
Met de aanbesteding die De Verkeersonderneming afgelopen zomer startte, was de wens een stap te zetten richting ‘mobility as a service’.

Hiernaast is het doel om 4750 spitsmijdingen te realiseren op de belangrijkste knelpunten in de regio. BNV Mobility en VCCR lanceren dit innovatieve platform in februari 2017. “Wij geloven dat het aanbieden van een breed pakket aan

reismodaliteiten ervoor zorgt dat mensen échte keuzes kunnen maken, die leiden tot een gedragsverandering waardoor we de regio bereikbaar houden. Het is mooi om daar een rol in te kunnen spelen”, aldus Chrétienne Hoek, CEO BNV Mobility.

Het platform richt zich in eerste instantie op de Rotterdamse regio met een speciale focus op:
·         Drechtsteden
·         Schiedam en Vlaardingen
·         BAR-gemeenten: Barendrecht, Alblasserwaard, Ridderkerk
·         Voorne-Putten en Haven.

Aanbesteding Maastunnel
Voor mobiliteitsmanagement in het kader van de renovatie van de Maastunnel (van medio 2017 tot medio 2019) wordt medio januari een nieuwe aanbesteding gestart. Aan dienstverleners wordt gevraagd te komen met concrete alternatieven voor autoverkeer in de spits (minstens 2.000 spitsmijdingen) tijdens de afsluiting van noord naar zuid van de Maastunnel, ook hier met ‘mobility as a service’ in het achterhoofd. Ook een beloningsproject, zoals nu op de Rotterdamse ruit, behoort hierbij tot de mogelijkheden.

Bereikbare regio
Een goede bereikbaarheid van de regio maakt het mogelijk te wonen, werken en recreëren in een aantrekkelijke omgeving. De regio scoort hoog op de landelijke lijstjes met files. Daarom is het tijd voor innovatieve maatregelen. Deze aanpak maakt onderdeel uit van het Beter Benutten programma dat De Verkeersonderneming uitvoert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De Verkeersonderneming is de uitvoeringsorganisatie voor het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de regio Rotterdam. De Verkeersonderneming is de samenwerkingsorganisatie van gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam N.V. en het ministerie van Infrastructuur en Milieu/Rijkswaterstaat. VNO-NCW, Deltalinqs, Kamer van Koophandel Rotterdam, EVO, TLN, provincie Zuid-Holland, gemeente Nissewaard en politie Rotterdam-Rijnmond zijn de belangrijkste adviseurs. Het doel is het bereikbaar maken en houden van de stad, haven en regio Rotterdam door slim gebruik van het huidige asfalt, Slim Reizen en Slim Werken.

Plaats op:
Datum: 14 december 2016
Bron: De Verkeersonderneming
Gerelateerde artikelen  
03-04-2017 Nieuws Rotterdam start pilots rijgedrag automobilisten
25-10-2017 Nieuws Zestien startups verder in Mobility Lab
16-10-2018 Nieuws Aan de slag met rijgedrag automobilisten
08-03-2019 Nieuws Regio Rotterdam Den Haag zoekt MaaS partijen met lef
19-04-2017 Nieuws Zes diensten betrokken bij spitsmijdenproject Maastunnel
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,12 seconden.