Nieuws  
 

BlackBerry Limited heeft een nieuw geavanceerd besturingssysteem voor zelfrijdende en connected auto’s. Het QNX Software Development Platform 7.0 (QNX® SDP 7.0) is een 64-bit besturingssysteem dat de veiligheid en prestaties van voertuigen verbetert. BlackBerry toont de technologische mogelijkheden van het nieuwe softwareplatform tijdens de CES 2017 in twee concept cars: de BlackBerry QNX 2016 Jaguar XJ en de 2017 Lincoln MKZ.

QNX SDP 7.0 is gebaseerd op bewezen en betrouwbare technologie, en het besturingssysteem zorgt ervoor dat geautomatiseerde processen en handelingen van zelfrijdende en connected auto’s succesvol en veilig worden uitgevoerd. Het systeem beschermt tegen storingen, malware en cyberaanvallen, doordat het beschikt over een multi-level veiligheidssysteem waarin de veiligheidstechnologie van BlackBerry is toegepast.

“De ontwikkeling van zelfrijdende en connected voertuigen zorgt voor grote veranderingen in de elektronische architectuur van auto’s. Waar deze eerst bestond uit meerdere kleine processors die elk een speciale functie uitvoerden, bestaat het nu uit een reeks high performance-systemen die tegelijkertijd worden aangedreven”, zegt John Wall, senior vice president en hoofd van BlackBerry QNX. “Om deze nieuwe systemen te kunnen ontwikkelen hebben onze klanten in de auto-industrie een veilig 64-bit besturingssysteem nodig dat complexe software kan draaien. QNX SDP 7.0 is niet alleen een geschikt besturingssysteem voor zelfrijdende en connected auto’s, maar ook voor andere applicaties die geavanceerde beveiliging nodig hebben zoals chirurgische robots, industriële controllers en hogesnelheidstreinen.”

Tijdens CES 2017 demonstreert BlackBerry de technologische mogelijkheden van QNX SDP 7.0 in een Jaguar XJ en Lincoln MKZ-conceptauto. De Jaguar XJ bevat een nieuw digitaal dashboard waarop twee besturingssystemen samen op een enkele System-on-a-Chip (SoC)-processor draaien. BlackBerry’s QNX hypervisor software zorgt voor een scheiding tussen infotainmentsystemen en grafische toepassingen, zodat het infotainmentsysteem veilig opnieuw gestart kan worden zonder dat daarbij het instrument cluster wordt verstoord.

Het zelfrijdende Lincoln MKZ-model (LVCC North Hall, Gold Lot), is ontwikkeld in samenwerking met Renesas, de Universiteit van Waterloo en Polysync, en kan dankzij LiDAR, radar, naar voren gerichte camera’s, global positioning systems (GPS) en inertial measurement units (IMU)-obstakels op de weg opsporen en anticiperen op gevaarlijke rijsituaties. Het QNX-platform verwerkt gegevens die door deze sensoren worden gegeneerd en kan ze offline afspelen. Deze data wordt gebruikt in verdere ontwikkeling en testen met het zelfrijdende model.

Plaats op:
Datum: 6 januari 2017
Categorie: Technologie & Innovatie
Bron: BlackBerry
Gerelateerde artikelen  
08-06-2017 Nieuws Betere beveiliging van BlackBerry voor connected voertuigen
04-01-2018 Nieuws BlackBerry en Baidu willen ontwikkeling zelfrijdende voertuigen versnellen
25-06-2018 Nieuws BlackBerry maakt veilig gebruik van BYTON’s in-car tools mogelijk
08-12-2017 Nieuws BlackBerry en Qualcomm breiden samenwerking in auto-industrie uit
16-09-2019 Nieuws Geïntegreerd HMI-platform voor auto’s van DENSO en BlackBerry
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,01 seconden.