Nieuws  
 

Het rapport ‘Zelfrijdende auto’s: verkenning van implicaties op het ontwerp van wegen’ is opgeleverd en beschikbaar voor iedereen die betrokken is bij het ontwerp en de inrichting van Nederlandse wegen. Het rapport is een eerste stap om te kijken in hoeverre het wegontwerp en de richtlijnen op korte en langere termijn moeten worden aangepast aan de komst van zelfrijdende auto’s. Ook heeft de verkenning een ontwikkelagenda met kennisvragen opgeleverd. De uitwerking van deze vragen is een vervolg op dit onderzoek. Kennisplatform CROW heeft de verkenning in samenwerking met Rijkswaterstaat door Royal HaskoningDHV en TNO laten uitvoeren. Het rapport is gratis beschikbaar op de website.

De weg naar de toekomst
In de overgangsperiode van de huidige ‘gewone’ auto’s naar gedeeltelijk of volledig automatische auto’s, worden de Nederlandse wegen bereden door gemengd verkeer. De auto’s met zelfrijdende functies variëren van level 1 (auto’s met adaptive cruise control of lane keeping assistant, ter ondersteuning van de rijtaak) tot en met level 5 (auto’s die volledig automatisch rijden, er is geen chauffeur meer nodig). Het duurt naar verwachting nog lang voordat alle auto’s volledig zelfrijdend zullen zijn.
 
Menselijke besturing blijft een factor
Door het gemengd verkeer blijft de menselijke besturing een belangrijke factor. Het huidige ontwerp is hierop gebaseerd en vormt de basis om veilig, vlot en comfortabel over de Nederlandse wegen te rijden. Door deze aanwezigheid van menselijke besturing in de komende jaren kan en hoeft er voorlopig weinig veranderd te worden aan het huidige wegontwerp. De ontwerprichtlijnen zoals de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen (ROA) en het Handboek wegontwerp en de ASVV blijven goed bruikbaar voor ontwerpers, wegbeheerders en beleidsmakers.
 
Nadenken over te volgen stappen
Het advies is om goed te kijken hoe inflexibiliteit in het ontwerp van wegen kan worden voorkomen. Zo worden toekomstige ontwikkelingen niet geblokkeerd en verlopen latere aanpassingen van wegen soepeler. Ook over bijvoorbeeld markeringen kan worden nagedacht. Door het aanbrengen van goed zichtbare en contrastrijke markering op de wegen kunnen (zelfrijdende) auto’s met lane keeping systemen (auto blijft automatisch binnen de lijnen van de rijstrook rijden) beter de route detecteren.
 
Meer informatie
Download (gratis): 'Rapport: Zelfrijdende auto’s: verkenning van implicaties op het ontwerp van wegen’.

Plaats op:
Datum: 12 januari 2017
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: CROW
Gerelateerde artikelen  
17-03-2016 Nieuws Eerste test zelfrijdende auto op Europese openbare weg
22-03-2018 Nieuws Proef Talking Maps verzamelt weggegevens voor zelfrijdende auto
03-04-2019 Achtergrondartikelen Zelfrijdende elektrische shuttles, al 15 jaar in Rotterdam en toch nieuw (podcast) …
23-06-2008 Nieuws Met aanhangers 90 km/h vanaf mei 2009
15-04-2019 Nieuws Californië opent weg voor zelfrijdende bestelbusjes
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.