Nieuws  
 

Met de verkiezingen op 15 maart in aantocht, keken we naar de plannen van de politieke partijen over mobiliteit. Van kilometerprijzen tot fileheffing en CO2-reductie, rittenregistratie wordt steeds belangrijker om de politieke plannen voor het wegverkeer te kunnen realiseren.

Door: Rick van Wetten

Wegennet
Wat als eerste opvalt, is dat alle partijen, op de VVD en de PVV na, het wegverkeer terug willen dringen door een prijs per kilometer in te gaan voeren. Verder zijn er verschillende plannen als het gaat om het wegennet, fileheffing, het openbaar vervoer, elektrische voertuigen en CO2-reductie.
Niet alle partijen hebben het programma laten doorbereken door het PBL, waardoor bijvoorbeeld de plannen van de PVV en het CDA ontbreken. De PVV heeft overigens tot op de dag van vandaag sowieso erg weinig gecommuniceerd over hun programma rondom mobiliteit.
VVD is de enige partij die t.o.v. het huidige beleid wil investeren in nieuwe wegen om files tegen te gaan. Op de Vrijzinnige Partij na, willen de overige partijen allemaal bezuinigen op dit vlak.

Fileheffing
D66, GroenLinks en ChristenUnie willen andere maatregelen nemen om de files tegen te gaan. Zo willen zij een fileheffing invoeren, waardoor bestuurders extra betalen als ze in spitsuren gaan rijden. Zowel de VVD als de PVV voelen hier niets voor. Zij houden liever de huidige wegenbelasting liever in stand.
Cartracker biedt verschillende mogelijkheden, waaronder het live plannen van de routes voor werknemers. Zo kunnen files gemakkelijk worden omzeild!

Openbaar vervoer
In plaats van het investeren in een beter wegennet, richt het gros van de partijen zich op het openbaar vervoer. D66 is als enige partij van plan om op zowel het wegennet als op het openbaar vervoer te bezuinigen, ten opzichte van het huidige beleid.

Vorige week organiseerde de VER (de Vereniging Elektrische Rijders) een debat over elektrisch rijden onder de naam VERkiezingen. PVDA & GroenLinks gaven beide aan het elektrisch rijden te willen stimuleren door middel van subsidie, om zo de CO2-uitstoot te verminderen. Dit gebeurt momenteel ook al in landen als België, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en de VS. Als gevolg worden in deze landen momenteel veel elektrische auto’s aangeschaft, zowel particulier als zakelijk.
CDA, VVD, SP en D66 zijn fel tegen subsidie voor elektrische voertuigen. Ook de PVV zegt niets in dergelijke subsidies te zien zitten.

CO2-reductie
Op de VVD en de PVV na, hebben de politieke partijen veel maatregelen in hun plannen opgenomen om de totale CO2-uitstoot van ons land flink te verminderen. GroenLinks en ChristenUnie hebben zelfs het voornemen om de CO2-uitstoot met maar liefst 10 megaton per jaar te verminderen.
Bij veel bedrijven is het wagenpark verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale CO2-uitstoot. Om de CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen, is het niet direct noodzakelijk om nieuwe elektrische voertuigen aan te schaffen. Cartracker geeft bedrijven namelijk inzicht in rijgedrag. Door hierop te sturen, stoten bedrijven gemiddeld zo’n 7-8% minder CO2 uit, waarnaast er ook nog eens veel geld wordt bespaard op brandstofkosten.

Plaats op:
Datum: 1 maart 2017
Categorie: Blog
Bron: Decos
Gerelateerde artikelen  
25-05-2010 Nieuws "Politieke partijen vergeten elektrisch rijden'
01-03-2017 Nieuws GroenLinks meest populair onder elektrische rijders
09-11-2012 Nieuws Ministerie I&M in de prijzen om CO2-inspanning
27-08-2012 Nieuws CPB 'rekent' mobiliteitsplannen verkiezingsprogramma’s door
16-08-2012 Nieuws Mobiliteitsdebat RAI-BOVAG 2012 belooft vuurwerk
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.