Nieuws  
 

Doordat de laatste drie dagen van december bovengemiddeld waren, stegen de occasionverkopen in 2017 uiteindelijk zeer minimaal met 0,1%. Autobedrijven verkochten in totaal 1.129.375 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. Daarmee kwamen de verkopen 0,1% hoger uit dan het met 1.128.313 occasions al hoge niveau van 2016. Wel is de groei veel geringer dan in de afgelopen twee jaar. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) stegen eveneens licht, net als in 2016. In dat jaar werden er 681.628 occasions verkocht, in 2017 verkochten consumenten elkaar 682.735 auto’s (+0,2%). In totaal kochten consumenten daarmee 1.812.110 occasions, 0,1% meer dan in 2016.

Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.

Ondanks de marktgroei werden er vorig jaar van verschillende grote merken minder occasions verkocht. Volkswagen bleef met afstand het grootste merk, maar opvallend genoeg daalden de verkopen met 0,8%. Bij Peugeot was de daling groter, maar die werd veroorzaakt doordat er in 2016 veel ongebruikte 14%-voorraadauto’s werden verkocht. De enige verschuiving in de rangorde van grootste merken was dat BMW door een sterke groei Volvo heeft ingehaald. Opvallend is dat vooral de verkopen van enerzijds Duitse en Britse premium-merken, en anderzijds Aziatische merken groeiden. Vooral Mini (+18,0%), Jaguar (+11,5%), BMW (+8,2%), Mercedes (+8,0%) en Kia (+7,9%) deden het goed. Occasionkopers hadden daarentegen minder belangstelling voor Zuid-Europese merken (Fiat, Seat, Alfa Romeo, Lancia).


Verkopen van de populairste VW- en Opel-modellen liepen vorig jaar terug. Groei was er vooral bij een aantal kleine modellen, waaronder de Kia Picanto (+15,6%), Citroën C1 (+13,6%), VW Up! (+13,0%), Toyota Yaris (+8,8%) en Toyota Aygo (+8,6%). In aantallen was de Renault Clio de grootste groeier. Ook de duurdere Mercedes C-klasse (+8,4%) en BMW 3-serie (+4,5%) deden het goed, maar de concurrerende Audi A4 deed het juist minder (-6,9%). De grootste daler was de Peugeot 308 (-39%), waarvan in de 2016-cijfers veel verkopen van ongebruikte voorraadauto’s zaten. De Renault Mégane, Ford Ka, Opel Astra, Seat Ibiza en Fiat Punto werden minder verkocht op de occasionmarkt.


Eindelijk weer groei in export
De export van occasions is met 0,8% gegroeid in 2017. Vorig jaar zijn er 236.584 personenauto’s geëxporteerd, in 2016 waren dat er 234.772. Dit is het eerste jaar dat sinds lange tijd positief is afgesloten . De export van gebruikte personenauto’s was sinds 2013 aan het teruglopen. De groei in 2017 komt zowel vanuit de wat jongere als uit de veel oudere auto’s.
Polen bleef veruit de belangrijkste exportbestemming, ondanks een daling in 2017. Export naar Roemenië steeg daarentegen, net als in de afgelopen jaren. Daardoor steeg dit land in 2017 naar de tweede plaats, en bedroeg het marktvolume al meer dan de helft van Polen. Andere groeimarkten waren Libië, Litouwen, Nigeria en Spanje. Naar Algerije en Syrië kwam de export (weer) op gang, hoewel de aantallen daar nog gering waren. Export naar diverse andere Europese landen, waaronder België, Duitsland, Servië, Bosnië-Hercegovina, Tsjechië en Frankrijk daalde.


Opvallend is dat de export van de VAG-merken sterk daalde. Bij Volkswagen, het grootste exportmerk, met maar liefst -8,2% en bij Audi zelfs -11,5%. Hierdoor viel Audi van de vijfde naar zevende plaats. Bij Skoda was dat -4,4% en Seat -0,1%. Andere dalers zijn Peugeot en Mercedes. De grootste groeier is Renault. Maar ook bij Mitsubishi, Hyundai, Fiat en Mazda stegen de aantallen fors.

Van D- naar C-segment
Opvallend is dat de export van de VW Passat met meer dan 1.700 auto’s terugliep. In voorgaande jaren stond dit model steeds op de tweede plaats, maar in 2017 zakte het terug naar de vierde plaats. Voor het eerst bestaat de export top 3 nu geheel uit modellen uit het C-segment. De modellen waarvan export het meeste groeide zijn ook afkomstig uit dit segment: de Volvo V40 (+55%), Renault Mégane (+19%) en Ford Focus (+8%). Ook diverse hybrides werden meer geëxporteerd; de Toyota Prius (+28%) en vooral de Mitsubishi Outlander (+162%). Met name van modellen uit het D-segment liep de export terug. Naast de Passat vooral van de Peugeot 508 (-28%), maar ook de Renault Laguna (-18%), Citroen C5 (-16%), Toyota Avensis (-12%), Opel Vectra (-12%) en Audi A4 (-11%). Een belangrijke oorzaak hiervan zijn de verschuivingen in nieuw verkopen van vooral leaseauto’s enkele jaren geleden.


Bijna 200.000 occasions geïmporteerd
De sterke groei van occasion-import heeft zich ook in 2017 voortgezet. Er werden 197.726 gebruikte personenauto’s geïmporteerd, een stijging van 17,5% ten opzichte van de 168.300 personenauto’s in 2016. Daarmee lag de groei weliswaar onder de 20,1% groei van 2016, maar werd wel een nieuw recordaantal bereikt.
Net als in 2016 kwam tachtig procent van de importauto’s uit onze twee directe buurlanden, waarbij het aandeel van Duitsland vorig jaar wel licht terugliep. Het aandeel van Spanje, Italië en Scandinavische landen nam duidelijk toe.


Volkswagen bleef veruit het grootste importmerk. Er werden maar liefst 5.100 gebruikte Volkswagens meer geïmporteerd dan in 2016. Bij Renault groeiden de aantallen met maar liefst 33%, waarmee het Opel en Toyota inhaalde en naar de vierde plaats steeg. Andere sterke stijgers zijn Land Rover (+66%), Skoda (+40%), Mazda (+33%), Seat (+31%) en Audi (+30%). Bij geen enkel merk kwamen de aantallen veel lager uit dan in 2016, alleen bij Smart en Honda waren het enkele tientallen minder.
 
Meer gebruikt geïmporteerd dan nieuw verkocht
De import van de populairste Volkswagen-modellen groeide sterk. Van de Golf zijn er vorig jaar zelfs meer dan 10.000 occasions geïmporteerd. Dit betekent dat er vorig jaar meer gebruikte dan nieuwe Golfs en Polo’s naar ons land zijn gekomen. Maar ook van de Peugeot 208 (+71%), Audi A4 (+41%) en Opel Astra (+35%) werden er veel meer occasions geïmporteerd. De sterkste groei is er bij compacte SUV’s/crossovers; de Opel Mokka (+103%), Volkswagen Tiguan (+80%) en Renault Captur (+68%) en Nissan Qashqai (+38%). Van de nog jonge Renault Kadjar verdrievoudigden de aantallen. De populariteit daarvan gaat ten koste van de compacte MPV: Opel Meriva (-23%) en Ford C-max (-15%).


Conclusie
De occasionhandel heeft in 2017 een goed jaar gehad. Consumenten kopen steeds meer occasions, waarbij vooral compacte SUV’s steeds populairder worden. De import van deze, maar ook van veel andere occasions steeg ook in 2017 weer sterk. Tegelijkertijd sloeg de dalende export in 2017 om in een stijging. De occasionhandel wordt steeds internationaler.
 

Plaats op:
Datum: 4 januari 2018
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: VWE Automotive
Gerelateerde artikelen  
11-01-2018 Nieuws Bedrijfsauto occasion jaaroverzicht VWE
03-01-2019 Achtergrondartikelen Occasion Jaaroverzicht 2018 VWE
06-07-2017 Nieuws Occasionverkopen en export in eerste halfjaar gedaald
05-07-2016 Nieuws Recordaantal occasionverkopen
06-10-2016 Nieuws Occasionverkopen en import blijven groeien
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,18 seconden.