Nieuws  
 

Het potentieel van brandstofceltechnologie en van waterstof als energie-opslagunit, is duidelijk. Waterstof speelt een grote rol in de discussie over manieren waarop wereldwijd klimaatdoelen behaald kunnen worden. Het is een van de mogelijkheden om het brandstofaanbod in de vervoerssector op een milieuvriendelijke manier uit te breiden: waterstof die is opgewekt uit een hernieuwbare energiebron zorgt ervoor dat de uitstoot van schadelijke CO2-emissies fors kan worden gereduceerd. Het rijden met waterstofaangedreven brandstofcelauto’s veroorzaakt geen lokale emissie, ook niet van koolstofdioxide (CO2).

Gezien het constant groter wordende aandeel hernieuwbare energie zal waterstof een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het algehele energiesysteem en zodoende steeds aantrekkelijker worden voor de mobiliteitssector. Naast de huidige focus op accutechnologie – bij grote voertuigvolumes – en de uitrol van een modeloffensief in het kader van het merk EQ blijft Daimler AG werken aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie.

Na de lancering van alweer de vierde generatie accu-elektrische smart is het preproductiemodel van de GLC F-CELL een nieuwe mijlpaal van Daimler op weg naar emissievrij rijden en dit model onderstreept de jarenlange inzet van het concern voor deze technologie.

Daimler heeft al meerdere voertuiggeneraties lang ervaring opgedaan met waterstofaangedreven elektrische auto’s en miljoenen testkilometers gereden over de gehele wereld. Het preproductiemodel van de nieuwe GLC F-CELL is een wereldprimeur: het is de eerste elektrische auto met brandstofcel die gebruikmaakt van een lithium-ion-accu als extra energiebron die extern kan worden opgeladen door middel van plug-in technologie.

De veiligheidsexperts bij Mercedes-Benz kunnen bogen op bijna dertig jaar knowhow met brandstofcelauto’s. De engineers hebben bij de ontwikkeling van de F-CELL-variant van de uit 2015 stammende GLC veel aandacht besteed aan de integratie van veiligheidsrelevante componenten zoals de waterstoftanks, gasafdichtingen, gaskleppen en hoogvoltagecomponenten.
De waterstoftanks zijn crashveilig tussen de voor- en achteras ondergebracht en worden aanvullend beschermd door een subframe rond de tanks. Voor het geval de GLC F-CELL bij een ongeval betrokken raakt, zijn er nog meer maatregelen getroffen, zoals een meertraps kleppensysteem en speciale elektrische bescherming van het hoogspanningsnet. Uit crashtests met een preproductieversie van de GLC F-CELL en eerdere waterstofauto’s blijkt dat het veiligheidsniveau vergelijkbaar is met dat van conventionele auto’s. Dat betekent dat de nieuwste F-CELL-generatie niet alleen aan alle wettelijke eisen voldoet, maar ook aan de nog veel strengere standaarden van Mercedes-Benz.

Een goede infrastructuur is cruciaal voor het succes van elektromobiliteit. Er worden wereldwijd steeds meer oplaadstations en waterstoftankstations in bedrijf genomen. Of de Mercedes-Benz rijder nu thuis is, op het werk of boodschappen doet: er zijn tal van manieren om elektroauto’s van stroom te voorzien.
Ook met betrekking tot de H2-infrastructuur worden er stappen gezet. Samen met zijn partners in de joint venture H2 MOBILITY heeft Daimler al een plan van aanpak opgesteld. Tegen 2019 moeten er 100 waterstoftankstations zijn, zo is de bedoeling. In 2023 moet er een netwerk van 400 waterstoftankstations zijn. Ook ondersteunt het concern vergelijkbare infrastructuurprojecten in Europa, de VS en Japan.

Plaats op:
Datum: 28 maart 2018
Categorie: Brandstof
Bron: Mercedes-Benz
Gerelateerde artikelen  
26-01-2011 Nieuws In 125 dagen de wereld rond (in B-Klasse F-CELL)
02-08-2017 Nieuws Nieuwe waterstofstations in zuidwest-Duitsland
07-10-2013 Nieuws Mercedes toont elektrische, aardgas en waterstof B-klasse
28-02-2013 Nieuws Eerste Hyundai ix35 brandstofcelauto rolt van de band
01-10-2013 Nieuws 400 waterstoftankstations in Duitsland in 2023
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,26 seconden.