Nieuws  
 

Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur; van politiek tot kledingstijl en van potentiële partner tot wasmiddel. Maar is dit ook het geval op het gebied van automerken? AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, deed onderzoek naar de autovoorkeuren van Nederlanders. Hieruit blijkt dat wanneer Nederlanders op zoek gaan naar een andere auto, 45 procent de aanschaf van een elektrische auto overweegt. Millennials (50%) staan hier zelfs nog iets welwillender tegenover dan vijfenvijftigplussers (41%).

Noorden minder bezig met milieu dan stedelingen
Aan de ene kant overweegt bijna de helft (45%) van de Nederlanders de aanschaf van een elektrische auto. Aan de andere kant geeft 17 procent aan dat zij zouden nadenken over de aanschaf van een dieselauto, ondanks dat er steeds meer te doen is rondom dieselauto’s, zoals de dieselgate en gemeenten die deze auto’s steeds meer weren in steden. Autobezitters in Groningen, Friesland en Drenthe trekken zich minder aan van deze perikelen, want ruim een kwart (28%) geeft aan de aanschaf van een dieselauto te overwegen en 40 procent een elektrische auto. Daartegenover zou slechts 17 procent van de stedelingen uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een diesel overwegen en overweegt meer dan de helft (52%) een elektrische auto.

Toyota- en Volkswagen-rijders meest merkvast
Het blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) een vaste voorkeur heeft voor een bepaald automerk en dat vrouwen (43%) minder merkvast zijn dan mannen (49%). Toch geeft 64 procent van de autobezitters aan dat zij in het verleden twee of meer keer van automerk veranderd zijn. Opvallend is dat mannen (67%) vaker van automerk hebben gewisseld dan vrouwen (60%). Opel-rijders wisselen het snelst van auto (9% binnen een jaar) en Toyota- en Volkswagen-rijders hebben een auto gemiddeld het langst in hun bezit (beiden 10% langer dan 10 jaar).

Zuinige Nederlanders
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen vrij zuinig zijn op hun auto, want 18 procent zegt de auto langer dan tien jaar in hun bezit te hebben. Hierbij springen vrouwen nog voorzichtiger om met hun auto dan mannen; respectievelijk 24 en 13 procent geeft aan tien jaar of langer met hun auto rond te rijden. Een vijfde van de Nederlanders (19%) heeft een auto gemiddeld vijf jaar in bezit en gaat vervolgens weer op zoek naar een andere auto.

Driekwart kiest voor occasion
Het aantal zoekopdrachten op AutoScout24.nl blijft stijgen; zo blijkt uit de meest recente cijfers dat de populariteit de afgelopen maand met ruim tien procent is gestegen. Dit is ook terug te zien in de resultaten van het onderzoek, want driekwart van de Nederlanders (74%) zegt voor een tweedehandsauto te kiezen als zij een andere auto aanschaffen. Vrouwen (78%) zijn minder gesteld op een nieuw model dan mannen (70%) en kiezen eerder voor een occasion. Ook het merendeel van de millennials (84%) geeft de voorkeur aan een gebruikt model, terwijl vijfenvijftigplussers hier iets minder voor openstaan (65%).

Plaats op:
Datum: 20 juni 2018
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: AutoScout24
Gerelateerde artikelen  
21-06-2019 Nieuws Ruim helft Europeanen wil geen dieselauto meer
15-02-2019 Nieuws Ruim helft Nederlanders zet wekker vroeg om files te vermijden
23-11-2018 Nieuws Driekwart Nederlanders denkt te slagen als zij nu opnieuw rijexamen moeten …
22-12-2017 Nieuws Driekwart Nederlanders koopt oud barrel als eerste auto
27-09-2016 Nieuws Vrouwen besparen slimmer op autokosten dan mannen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.