Nieuws  
 

Maar liefst 46 procent van de consumenten verwacht dat de zelfrijdende auto binnen tien jaar een realiteit gaat zijn in Nederland. 1 op de 5 jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar gaat het liefst zo snel mogelijk in een zelfrijdende auto de weg op. Dat blijkt uit onderzoek van  PanelWizard in opdracht van ABN AMRO onder meer dan 1.000 consumenten van 18 jaar en ouder. Dankzij innovatie door producenten worden meer  functies van de auto geautomatiseerd en dat biedt de consument veel gemak. De grootste drempels lijken volgens ABN AMRO dan ook niet technologisch, maar psychologisch te zijn. Zo zegt 62 procent van de consumenten zich veiliger te voelen in een auto met bestuurder dan in een zelfrijdende auto. Ook moet nog een aantal praktische hordes worden genomen, bijvoorbeeld als het gaat om de vraag wie aansprakelijk is bij een ongeluk. Het komende decennium lijkt een doorbraak volgens ABN AMRO voor de deur te staan.
 
Driekwart van de consumenten heeft auto nog altijd graag in bezit

Nieuwe technologie verandert de manier waarop we naar auto's kijken. Zo oriënteert vier op de vijf consumenten zich online op het kopen van een auto's. Ook winnen deelauto's aan populariteit. Zo groeide deze markt vorig jaar met 23 procent. De groeiende populariteit is verklaarbaar: gemiddeld staat een auto maar liefst 23 uur per dag stil. Vooral jongeren zien kansen in 'het delen van auto's: 17 procent van de consumenten van 18 tot 30 jaar bereid is om de auto tegen betaling uit te lenen. Toch worden deelauto's niet de norm, volgens ABN AMRO. Op dit moment is slechts 0,4 procent van de auto's beschikbaar om te delen, in 2030 verwacht zij dat dit aandeel 7 procent uitmaakt van het totaal aantal personenauto's. Hierbij speelt de consument een belangrijke rol: meer dan driekwart van hen wil een auto namelijk graag in bezit hebben, mogelijk vanwege beschikbaarheid en omdat een grootschalige toepassing van de deelauto nog niet bewezen is. Daarbij ziet 27 procent van de consumenten het bezit van een auto als statussymbool.

Technologie raakt traditionele dealers

ABN AMRO gelooft meer in de opmars van de elektrische auto, die naar verwachting in 2040 goed zijn voor 75 procent van de verkopen in Nederland. Nu is de beperkte actieradius en de betaalbaarheid nog een nadeel. Door de duikvlucht van de prijs van lithium-ion-batterijen (dankzij investeringen in productiecapaciteit) wordt vanaf 2025 de prijs van een elektrische auto lager dan van een benzine-auto. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de aftersalesomzet van autodealers: bijvoorbeeld het verversen van olie en vervangen van een uitlaat zijn niet nodig, maar software-updates wel. 21 procent van de onderhoudsomzet staat tot 2030 onder druk voor onderhoud aan auto's jonger dan zes jaar. "Door de technologische ontwikkelingen verandert de rol van de dealer sterk", zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail & Leisure bij ABN AMRO. "Naast monteurs is er steeds meer personeel met IT-kennis nodig. Grip op data over rijgedrag wordt essentieel voor de aftersales. Zo kun je de prijsstelling baseren op historisch rijgedrag, maar kun je ook diensten aanbieden: het verlenen van periodiek advies op basis van iemands rijgedrag. Voor merkdealers vereist dit samen innoveren met het merk om relevant te blijven; voor universele dealers om zelf de technologie in huis te halen of met elkaar samen te werken. Het is essentieel hier nu al in te investeren. Door als dealer samen te werken en/of te innoveren, kun je kansen in de markt alsnog benutten."

Plaats op:
Datum: 22 juni 2018
Categorie: Markt en onderzoek, Mobiliteit
Bron: ABN AMRO
Gerelateerde artikelen  
17-06-2019 Nieuws Nederlandse vervoersmarkt staat voor ommekeer
23-01-2019 Nieuws Millennials verwachten in 2030 hyperloops te rijden
07-01-2019 Nieuws Consumenten niet gerust op beveiliging van gegevens
27-06-2019 Nieuws Hyperloop en luchttaxi's bepalen in 2030 het straatbeeld
01-11-2010 Nieuws 'Elektrische auto is overhyped'
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,3 seconden.