Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Alles draait om data: ook in de automotive

Het begon met een weddenschap van vader Jan Leemkuil. Hij zou niet in staat zijn om een dierenartspraktijk (deels) te automatiseren. Dat was tegen het zere been van de NAM-techneut in die tijd en zo geschiedde. Toen tijdens een van zijn ritten richting dierenartsen zijn auto opengebroken werd, moest daar ook wat voor komen: een autoalarm. Hij kocht zich in het bedrijf dat hem daarmee hielp en zo rolde de familie Leemkuil de automotive wereld in. Gestart met geavanceerde inbouwsystemen en leidend uiteindelijk tot… ja tot wat eigenlijk? Het verhaal van Micpoint, een familiebedrijf en originele Automotive Innovator.

Het is echt het verhaal van een familiebedrijf: gedreven, betrokken en altijd een eigen weg kiezend. Inmiddels is Leemkuil senior naar de achtergrond verdwenen en hebben zoon Denis en neef Frank de zaak overgenomen. Die gaan vervolgens volop mee in de vaart der volkeren. Ze sluiten aan op het Microsoft Azure-platform om (veilig en vertrouwd) met de ‘andere’ administratieve (cloud-)omgevingen te kunnen integreren. Frank: ‘Daar is grote behoefte aan. Alle ontwikkelingen gaan in de kantoorwereld richting MS Office365 vanuit het veilige MS Azure-platform. Daar willen we op kunnen aansluiten om klanten altijd optimale ondersteuning te kunnen bieden in hun streven om met MyFMS, ons mobility management systeem, ook de ‘normale’ administratie te kunnen koppelen.’

Lange weg
Het is een lange weg die het duo heeft afgelegd met Micpoint. Van een geautomatiseerd administratiesysteem voor dierenartsenpraktijken tot geavanceerde systemen om mensen, voertuigen en bewegingen te kunnen registreren en de processen daaromheen aan te sturen. Denis: ‘Het lijkt een vreemde gang, maar eigenlijk komt het omdat wij altijd geïnteresseerd zijn geweest in techniek en de praktische toepassing daarvan. De praktische behoefte die mijn vader ondervond voor zo’n autoalarm bijvoorbeeld, daagde hem uit om daarin verder te denken. Wij zijn daarin opgegroeid. Altijd praktische oplossingen zoeken. Die bevlogenheid van mijn vader zit wel een beetje in de familie. Vandaar ook de klik met neef Frank. De drive om samen Micpoint naar de toekomst te brengen is bij ons allebei aanwezig. Dat wil niet zeggen dat je altijd overal hetzelfde over denkt of het altijd maar met elkaar eens bent. Maar wel dat je hetzelfde doel nastreeft. Verschillen in opvatting maken juist dat je scherp blijft en uiteindelijk makkelijker dat doel bereikt.’

Frank beaamt die betrokkenheid en gedrevenheid: ‘Dat zijn wel de kenmerken van een familiebedrijf, denk ik. Wij hebben de neiging om niet voor de muziek uit te willen lopen, maar zelf de muziek te willen maken. Wij geloven in onze kwaliteiten, in onze kennis en deskundigheid. Daarin zit de toegevoegde waarde. Die leidt vervolgens tot goed functionerende producten en diensten, zonder dat daarvoor duur maatwerk nodig is. Maatwerk is niet meer van deze tijd. Het moet gewoon passen! Dat is iets anders dan alles specifiek voor één klant programmeren. Het gaat om het afstemmen, het inregelen op basis van een platform dat al voor minstens 80 procent voldoet aan de wensen die in deze markt bij onze klanten, maar feitelijk de hele doelgroep, leven. Het onderscheid maken we met die aanvullende 20 procent. Daarbij mikken we op de grotere, maar niet de allergrootste bedrijven. We willen het graag zelf aankunnen.’

Eigen weg volgen
De mannen Leemkuil kunnen dit allemaal doen doordat ze een goed lopend bedrijf hebben met producten en diensten die succesvol zijn in de automotive markt. Er zit bovendien geen kapitaal van buitenaf in het bedrijf, dus mag je ook zelf je strategie bepalen en je eigen weg volgen. Die weg leidt naar het optimaal beheer en gebruik van mobiliteitsdata. Denis: ‘Het gaat in deze wereld steeds meer om data. Alle gegevens die in onze systemen worden vastgelegd en gegenereerd zijn bruikbaar om belangrijke bedrijfsprocessen – op het gebied van mobility, maar met sterke invloed buiten dat gebied - effectief mee aan te sturen. Ook de combinatie van data uit onze systemen met data uit andere systemen biedt voor veel organisaties ongekende mogelijkheden op verbeteringen in mobiliteitsprocessen. Wij leren ook nog steeds van elke toepassing die we implementeren. Klanten geven feedback aan ons en dat maakt dat wij die kennis weer kunnen inzetten ter verbetering van onze producten en diensten. Uiteindelijk profiteert iedere gebruiker daar dan weer van.’

Frank ziet veel voordeel van die (wederzijdse) feedback. ‘Het is een echte symbiose, of zoals Johan Cruijff het noemde: een klassieke win/win-situatie. Dat principe van elkaar verder helpen – of het nu gaat om klanten, partners of collega’s - werkt door in ons hele bedrijf. Wij stappen niet op een klant af met de vraag wat hij van ons wil hebben. We willen graag weten wat zijn probleem is. Alleen daarvan kun je leren en verder komen in je ontwikkeling. Problemen willen oplossen moet in je DNA zitten anders heb je bij Micpoint niet veel te zoeken.’

Mobility is belangrijk, data zijn cruciaal
Alles rondom mobility is voor veel wat grotere organisaties belangrijk. Omdat er nu eenmaal veel geld en inspanning in zit. Denis: ‘De flexibiliteit van een organisatie bepaalt mede het succes. Zowel bij de klanten van dat bedrijf als zijn eigen werknemers. Inzicht in wat er is, hoe het wordt gebruikt, wanneer het wordt gebruikt, welke lusten en lasten eraan zitten, voor wie en voor wie niet; allemaal zaken waaraan mensen belang hechten en waar behoorlijke kosten aan (kunnen) zitten. Daarom wil je actueel en volledig inzicht hebben. Wie kan beschikken over de juiste data kan processen optimaliseren en aansturen. Die data zijn cruciaal. Dat hoeft niet per se uit of naar MyFMS te komen; het kan net zo zeer vanuit of naar andere applicaties. Integratie staat voorop. Vandaar dat we ons richten op de ontwikkeling richting MS Azure. We staan niet alleen op het veld, er zijn altijd andere spelers waarmee je wilt samenspelen, bijvoorbeeld BI-spelers. Daarom is het zo belangrijk dat we de stap zetten naar die MS Azure-omgeving. Wij geloven heilig in die integratie.’ Zo komen er ook integraties naar zogenaamde geodatasystemen, aan smart city infrastructuren etc. Frank: ‘De hele wereld wordt aan elkaar gelinkt. Wie daarin zijn weg weet te vinden en oog houdt op de het belang van de juiste data op het juiste tijdstip in de juiste omgeving, is spekkoper.’

Denis vul aan: ‘Het gaat niet (meer) zoveel om emoties. Data zijn data. Daar valt niets tussen te krijgen. Er komt langzaamaan meer balans tussen de ‘kale data’ en de emoties achter die data. Als het zo is, is het zo. Dan zou je ook meer en beter moeten kunnen profiteren van die data. Bijvoorbeeld door voorspellingen over ontwikkelingen, kosten, baten, etc. Die trend zie je nu heel duidelijk in de markt; de behoefte aan zogenaamde predictive analysis geven je verrassende mogelijkheden. Ook als het gaat om (inzet van) mobiliteit. Dan is het wel nodig dat er voortdurend interactie is tussen allerlei databronnen die relevant zijn voor het resultaat. Daarin zijn grote ontwikkelingen gaande en wij willen daarbij blijven horen.’

Groei door focus
Het is duidelijk dat Frank en Denis Leemkuil een heel specifiek doel voor ogen hebben. Integratie en aanhaken op (bijna) alles wat met data te maken heeft. Die focus legt ze geen windeieren. Frank: ‘We groeien en halen steeds vaker nieuwe competenties in huis. Zo hebben we inmiddels ook al een data scientist binnen onze eigen organisatie. Daar leren we van en die ontwikkelingen kunnen we weer toepassen in onze producten en diensten. zo streven we met Micpoint naar thought leadership, maar wel met gepaste trots op onze eigen producten …’

Plaats op:
Datum: 17 december 2018
Bron: Micpoint BV
Gerelateerde artikelen  
17-12-2018 Video Alles draait om data: ook in de automotive
15-10-2018 Achtergrondartikelen Micpoint voegt meer intelligentie toe aan haar Smart Mobility oplossing
12-12-2016 Achtergrondartikelen Van inbouwspecialist tot innovatieve leverancier van hightech mobiliteitsoplossingen …
08-06-2018 Video Interview met Denis Leemkuil van Micpoint over MyFMS
17-09-2018 Video Verdere specialisatie legt Acanthis geen windeieren
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,48 seconden.