Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Volgens een onderzoek uitgevoerd door het Delftse technologiebedrijf TJIP blijkt dat slechts 21 procent van de ondervraagden spraaktechnologie een warm hart toedraagt. Nu moet worden gezegd dat het voor een groot deel komt omdat (bijna de helft van) de respondenten geen idee heeft waar ze het voor zouden moeten of kunnen gebruiken. Meer dan 30 procent meent zelfs dat het nooit gebruikt zal gaan worden in hun bedrijfstak. Tja, dan wordt het wel lastig om positief te blijven natuurlijk.

We hebben het over de toepassingen van Google Assistant, Apple’s SIRI of Amazons Alexa. Die staan aan de vooravond van een mooie (welbespraakte en kunstmatig intelligente) toekomst. Volgens de bedenkers zelf dan. Het onderzoek wijst echter anders uit. Er werden zo’n 1000 respondenten uitgenodigd om vragen te beantwoorden over onder meer de toepasbaarheid van deze technologie en de snelheid waarmee die wordt geaccepteerd. Volgens die respondenten was de doorbraak nog ver weg. Degenen die er wel heil in zagen, zien die voorspoed echter ook pas op langere termijn, over vijf of misschien wel tien jaar.

Maar waarom zouden we niet veel meer gebruik (kunnen) maken van spraaktechnologie? Je telefoon of je navigatiesysteem doet het toch prima op spraaktechnologie? Als je in een beetje moderne auto zit, kun je allerlei commando’s geven om zaken aan te sturen. Gezien de snelle ontwikkelingen in telematica kan dat zomaar een grote vlucht nemen.

Waarom zou je spraaktechnologie alleen inzetten om een agenda te vullen of informatie op te zoeken? Omdat je te lui bent om het in te typen? Dat zijn namelijk de meest genoemde toepassingen in het onderzoek. Maar er is toch veel meer mogelijk? Hoeveel beroepen of momenten zijn er niet waar je letterlijk je handen vol hebt? Dan is het toch reuze handig als je aan de hand van gesproken commando’s iets voor elkaar kunt krijgen waarvoor je anders eest alles neer moet zetten?

Hoe langer deze technologie voor jou bezig is, hoe slimmer die wordt, zeggen de ontwikkelaars. Dat werkt in jouw voordeel... Zo slim zijn ze bij Google en Amazon natuurlijk weer wel. Ze weten dus precies waar, waaraan en wanneer jij je handen vol hebt, zoals bij de supermarkt, de garage of aan de bar…

Zou dat misschien een reden zijn dat deze technologie nog niet zo ingeburgerd is?

John de Waard

Plaats op:
Datum: 14 januari 2019
Categorie: Column
Bron: John de Waard
Gerelateerde artikelen  
07-01-2019 Nieuws Consumenten niet gerust op beveiliging van gegevens
07-09-2018 Nieuws Bestuurder bedrijfswagen wil beloond worden voor goed rijgedrag
30-01-2017 Achtergrondartikelen Telematica
11-03-2016 Nieuws Waarom nemen we altijd weer de auto? Omdat we het zo druk hebben….
22-12-2017 Achtergrondartikelen Pragmatisch en out-of-the-box denken levert voordeel voor klant én aanbieder …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,35 seconden.