Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

In een recent rapport werd geschat dat de verkoop van elektrische fietsen tegen 2024 tot $21 miljard zal groeien. Naarmate de populariteit van elektrische fietsen en elektrische scooters groeit, neemt ook de kans op botsingen in het verkeer toe. Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van verkeersveiligheid bij Brigade Elektronics BV, praat over hoe bestuurders van vrachtwagens en andere grote voertuigen kwetsbare weggebruikers kunnen helpen beschermen.

Elektrische fietsen, ook wel e-bikes genoemd, zijn overal in het land steeds meer op straat te zien. In een recent onderzoek werd duidelijk dat 65% van de gebruikers voornamelijk in een elektrische fiets investeren om minder in de auto te rijden. Naast de voordelen voor de gezondheid zijn elektrische fietsen ook milieuvriendelijk, economisch en stellen ze de fietser in staat om meer bagage mee te nemen en gemakkelijk steile hellingen op te rijden. Dit is een groot voordeel voor mensen met fysieke beperkingen en ook ouderen, die niet zo goed meer met de gewone fiets kunnen. Maar naarmate de populariteit van elektrische fietsen en elektrische scooters groeit, stijgt tevens de kans op botsingen in het verkeer – vooral in de bebouwde kom en in druk stadsverkeer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Veilig fietsen - preventie van dodelijke ongevallen voor gebruikers van elektrische fietsen en elektrische scooters. 


Elektrische fietsen en elektrische scooters zijn overal in Europa enorm populair en ze vormen één van de snelst groeiende sectoren van de transportmarkt. Elektrische fietsen worden het meest verkocht in Duitsland en Nederland, met respectievelijk 44% en 21% van de verkoop in Europa. Ondertussen zijn er in meer dan 100 steden over de hele wereld elektrische scooters te huur, die een snelheid van tot 50km/u kunnen bereiken, inclusief in Parijs waar men schat dat er momenteel 15.000 in omloop zijn.

Sinds januari 2018 heeft het gebruik van elektrische scooters in Europese steden tot 11 dodelijke ongevallen geleid. Het eerste dodelijke ongeval vond in Frankrijk plaats, waar een jonge man in Parijs werd aangereden door een vrachtwagen.

In de EU is onlangs een voorstel gedaan om de richtlijn motorrijtuigenverzekering  zodanig aan te passen dat gebruikers van elektrische fietsen ofwel een geschikte WA-verzekering moeten hebben of in een land moet wonen waar de regering de kosten van een botsing zal dragen.

Net als bij andere kwetsbare weggebruikers zijn rijders van elektrische fietsen en scooters niet altijd duidelijk te zien door bestuurders van grote voertuigen. Complexe dode hoeken in vrachtwagens, in combinatie met verminderd zicht bij slecht weer, zijn een belangrijke factor bij botsingen en zijn vaak de belangrijkste reden waarom voetgangers en fietsers worden gedood of gewond.

De veiligheid voor grotere voertuigen is de afgelopen jaren dramatisch verbeterd en veel wagenparkbeheerders investeren nu in strenge veiligheidsprocedures inclusief het installeren van veiligheidssystemen om dode hoeken weg te nemen.

Maar met het toenemende verkeer en de groeiende populariteit van e-bikes moeten wagenparkbeheerders deze systemen herzien om ervoor te zorgen dat zij al het mogelijke doen om dode hoeken weg te nemen en botsingen te voorkomen.

Dit is voorheen met grote spiegels getracht, maar die kunnen dode hoeken niet helemaal wegnemen. Uit onderzoek blijkt dat in het tijdsbestek waarin een bestuurder naar vier spiegels kijkt, de situatie beoordeelt en dan reageert op eventuele risico’s, het voertuig wel 10 meter af kan leggen. Maar met veiligheidssystemen met camera's op het voertuig kunnen dode hoeken helemaal worden weggenomen, door in één beeld op een beeldscherm in het voertuig een volledig zicht te geven op de omgeving.

Brigade is jarenlang bezig geweest met het onderzoeken en het verleggen van de grenzen van deze technologie. De Backeye®360 combineert bijvoorbeeld beelden uit ultra-groothoekcamera's, wat resulteert in een onvertraagd beeld van de omgeving van bovenaf, zodat bestuurders bij het manoeuvreren van hun voertuigen  duidelijk zicht hebben op voetgangers, fietsers en voorwerpen.

Eenvoudige achteruitrij-alarmen worden al lang gebruikt om mensen op de grond te waarschuwen. In onderzoek is echter aangetoond dat de ouderwetse alarmen met pieptonen het probleem zouden kunnen verergeren omdat voetgangers en fietsers niet altijd weten waar het alarm vandaan komt. Alarmen met meerdere frequenties lossen dit probleem op. In plaats van het traditionele ‘piep piep’ van de pieptoonalarmen wordt er een ‘ssh-ssh’-geluid gegenereerd dat niet hinderlijk is voor het gehoor en snel in de omgeving verdwijnt, zodat het snel te plaatsen is en alleen in de gevarenzone te horen is.

Hoewel de technologie een goede stap in de juiste richting is om fatale ongelukken te voorkomen en problemen met de veiligheid op te lossen, moeten wagenparkbeheerders er wel aan denken dat het vertrouwen op veiligheidssystemen het probleem niet helemaal wegneemt. Wagenparkbeheerders moeten er tevens naar streven om robuuste procedures, regelmatige training en beoordelingen in te voeren om bestuurders te assisteren - alleen dan zal de weg veiliger zijn voor iedereen.

Plaats op:
Datum: 5 september 2019
Gerelateerde artikelen  
23-04-2008 Nieuws Auto huren van je eigen zaak zonder bijtelling?
30-01-2013 Nieuws ANWB: geen hogere premies voor meest gestolen auto’s
26-09-2013 Nieuws Elektrische scooter wint ‘Electric Battle’
06-12-2012 Nieuws Leaseregistraties veren in november weer even op
27-12-2012 Nieuws ANWB: Amsterdam 50% minder files in 2012
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,42 seconden.