Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Deutsche Leasing (130.000 voertuigen) gaat het fleetmanagement softwarepakket Miles gebruiken van Sofico, werd deze maand bekend. Maar ook in Nederland timmert Miles aan de weg, zegt business development manager Jan Bouckaert.

Sofico heeft 20 jaar ervaring in de lease- en fleetmanagement branche. Een sector die een onstuimige groei achter de rug heeft. Inmiddels groeien de bomen niet meer in de hemel, leasemaatschappijen moeten zich onderscheiden. Consolidatie, overnames maar vooral ook het brengen van meer efficiency; het zijn enkele ‘hot issues' in de branche.

Voor een bedrijf als Sofico zijn het allemaal kansen, zegt Bouckaert. Want de leasemaatschappij die de processen het best beheert, kan daar veel voordeel uit halen. "Miles biedt end-to-end oplossingen: het ondersteunt de volledige levenscyclus van een leasecontract. Zowel voor binnenlandse bedrijven als voor complexe multinationale organisaties. Via onze software kunnen alle zakelijke partners en klanten van een leasemaatschappij samenwerken, waardoor de operationele overhead drastisch beperkt wordt en de kwaliteit van de diensten kan verbeteren. Miles stroomlijnt de bedrijfsprocessen zodat de productiviteit stijgt en de kosten gedrukt worden."

Zelfredzaamheid

Volgens Bouckaert werken veel leasemaatschappijen nog met systemen van decennia terug. In de loop der jaren is er volop aan gesleuteld, maar op een gegeven moment houdt dat op. "Internet stond 20 jaar geleden nog in de kinderschoenen. Het heeft inmiddels voor een revolutie gezorgd in het beheer van wagenparken en de automatisering van processen. Interactie met de klant staat nu voorop, bijvoorbeeld om zelf te kunnen bestellen of de autoregeling aan te passen. Als je een fundament hebt die dit soort zaken niet ondersteunt - en waarbij de wijzigingen bijvoorbeeld niet rechtstreeks in de backoffice worden aangepast - loop je al snel achter op de concurrentie."

Miles heet in ‘standaard-trim' een volledig product te zijn en zo voorgeprogrammeerd dat een kleine leasemaatschappij er direct mee uit de voeten kan. De grotere maatschappijen zitten doorgaans complexer in elkaar, bieden ook een breder aanbod van diensten. Dan zijn er de nodige aanpassingen nodig. De architectuur van Miles is zodanig ingericht dat dit ook gemakkelijk voor elkaar te krijgen is. "klanten kunnen ook zelf aanpassingen doen; Miles werd ontworpen om een hoge mate van onafhankelijkheid en zelfredzaamheid voor de klant mogelijk te maken. Ook wat betreft het opnemen van producten anders dan auto's, bijvoorbeeld een treinabonnement of mobiliteitsbudget. Maar je kunt er ook chauffeursdiensten of gewoon uren in beheren", benadrukt Bouckaert.

Knelpunten

Een leasemaatschappij beslist niet zomaar om over te gaan tot de aanschaf van een nieuw softwarepakket; men gaat niet over één nacht ijs. Begrijpelijk, want bij een leasemaatschappij bevindt een dergelijk IT-project zich in het hart van de organisatie. Reden voor Sofico om veel tijd en mankracht te steken in het proces om Miles daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen. "De aanschaf van Miles betekent tevens de start van de samenwerking. We hebben het niet alleen over de implementatie, maar ook over de ondersteuning en het meedenken met de klant over eventuele knelpunten. Daarnaast moeten de mensen de andere manier van werken - want daar komt het vaak toch op neer - zich eigen maken. Na een jaar kunnen we dan doorgaans bogen op een enorme aanhang van supporters die ons uiteindelijk allemaal weer verder helpen om het product verder te laten evolueren."

 

Plaats op:
Datum: 17 augustus 2011
Categorie: Fleetmanagement / software
Bron: Sofico
Gerelateerde artikelen  
07-10-2013 Nieuws Sofico sluit opnieuw leasemaatschappijen aan op Miles
14-05-2013 Nieuws Miles voor beheer wagenpark Mercedes-Benz Financial Services
31-01-2013 Nieuws Athlon Car Lease implementeert Miles in Spanje en Italië
22-11-2012 Nieuws Kosten afzonderlijke auto in kaart met Sofico ‘Full Distance’
20-12-2012 Achtergrondartikelen Sofico: focus fleetowners van TCO naar TCM
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.