Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Wijnand Akkerman, directeur WagenPlan:


Aan tafel bij de kennissessie van AutoleaseWereld kwam het al aan de orde, de rol van de overheid. Zou die niet wat meer sturend kunnen (en moeten) zijn? Wijnand Akkerman, directeur WagenPlan gelooft meer in een zelfregulerende markt. ‘We zijn als bedrijfsleven best in staat die flexibilisering en verduurzaming voor elkaar te krijgen. Veel bedrijven zien het al: slimmere mobiliteit maakt veel mogelijk, maar uiteindelijk  moeten de werknemers/gebruikers het doen. Welke mogelijkheden je ook biedt als werkgever of zoals WagenPlan als aanbieder van flexibele, duurzame mobiliteit, het staat of valt met het gebruik. Dáár moet het belang van een duurzamer en flexibeler mobiliteit doordringen.’



Maar dan komt natuurlijk meteen de vraag van die gebruiker: what’s in it for me? Akkerman: ‘Inderdaad. Daarin ligt de kunst van het verleiden. Stimuleren van specifieke mobiliteit of juist het ontmoedigen van ongewenste vormen van mobiliteit maakt dat de werknemer zich al dan niet aangesproken voelt. Het belonen van goed gedrag werkt daarbij in de regel een stuk beter, volgens mij. Laat ze voelen dat ze het goed doen!’

Nieuwe vormen van werk
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen die de mogelijkheden van een meer flexibele en duurzame mobiliteit stimuleert, is Het Nieuwe Werken, of hoe je dat ook wilt noemen. Akkerman: ‘Technologie maakt het mogelijk om op afstand te werken, om onderweg te werken en met elkaar te spreken via bijvoorbeeld Skype. Dat wil niet zeggen dat je dat altijd moet doen, maar het kan wel een serieuze afweging zijn.
Als het écht belangrijk is om elkaar in persoon te treffen, doe je dat. Intermenselijk contact kan belangrijk zijn voor een soepele afhandeling van werkzaamheden of het nemen van beslissingen. Maar is dat voor elke afspraak van belang? De vraag stellen is hem beantwoorden. Nee, natuurlijk niet. Als je daar wat vaker en langer over nadenkt en je mobiliteit daarop afstemt, kun je heel wat reiskilometers besparen. Het is daarbij niet óf het een óf het ander. Het is veel meer een afweging wanneer het een en wanneer het ander.’

‘Digital born generation’
Toch ziet Akkerman langzaam maar zeker al wel een mentaliteitsverandering ontstaan. ‘Straks zien we de digital born generation aan het werk gaan. Die heeft er al veel minder moeite mee om elkaar digitaal te ontmoeten. Die heeft ook minder moeite met het principe van delen boven bezitten. De status van de auto verandert, zeker bij die generatie. Randvoorwaarden voor het werk zijn voor die jonge mensen veel belangrijker.’
Maar goed, dat is de nieuwe generatie en het duurt nog even voordat die helemaal aan het werk is. In de tussentijd moeten we het doen met ‘onze’ generatie. Die is opgegroeid met de status van de leasebak. Akkerman: ‘Ook daar zien we echter verandering. De elektrische auto komt sterk op. Eerst was het vooral Tesla die de toon zette. Die is echter wel behoorlijk aan de prijs en bedient dus daarmee dus niet de grote massa. Echter, alle gangbare merken komen inmiddels met elektrische (middenklasse) modellen die ofwel volledig elektrisch zijn of wel hybride. Het gaat nu vooral om het faciliteren van het gebruik ervan. Als je ongeveer van paal tot paal moet rijden, is het al snel wat minder leuk en interessant. Maar zodra de actieradius toeneemt, de auto’s betaalbaar(der) worden en de voordelen duidelijk(er), zie je het gebruik toenemen. Daar denken wij als WagenPlan natuurlijk in mee: wat wil je als onderneming uitstralen, wat wil je bereiken, wat zijn de kosten en waar liggen de baten, waar zet je de stip op de horizon? Dat gaat niet alleen over geld. Doordat wij een wat kleinere organisatie zijn en met gespecialiseerde partners werken, kunnen we daarin wat sneller schakelen dan de meeste van onze concurrenten. De doorloop is korter en we kunnen ons aanbod sneller aanpassen aan de behoefte in de markt. Daar draait het voor onze klanten ook om: het aanpassingsvermogen en het inzetten van mobiliteit naar behoefte.’

Alles verandert
Mobiliteit verandert, verzekeringen veranderen, de maatschappij als geheel verandert, kortom, flexibiliteit is cruciaal, ziet Akkerman. ‘Je moet innovatief en creatief zijn, in staat zijn mee te denken, betrokken zijn, reageren, blijk geven van kennis en kundigheid, dat zijn dé key performance indicators voor de mobiliteitsaanbieders van straks. Kortom, je moet weten waarom het draait bij duurzaam mobiliteitsbeleid. Door je verantwoordelijkheid te nemen en de klant aan de hand mee te nemen in wat er allemaal mogelijk is, kun je het maximale eruit halen op het gebied van duurzaamheid. Mensen kunnen zelf heel veel doen, maar zijn zich dat veelal niet bewust.’
Akkerman verwacht dat op die manier binnen een jaar of vijf de verhouding traditionele versus elektrische mobiliteit van 85-15 naar zo’n 35-65 zal gaan. ‘En dat is geen wishful thinking. Ik geloof er echt in dat dat kan. Het vliegwiel komt nu op gang, zeg maar. Voortdurend blijven nadenken over de inrichting van het gebruik en het je klanten aanbieden helpt het verder om op snelheid te komen. Daarbij is het ook goed om zelf ervaring op te doen. Neem eens de trein en een elektrische scooter om op de plaats van bestemming te komen. Als je je klanten goed wilt adviseren, moet je weten hoe het voelt…’

Plaats op:
Datum: 18 december 2017
Bron: WagenPlan autolease / magazine Flexibele Mobiliteit
Gerelateerde artikelen  
01-05-2017 Video Wijnand Akkerman van WagenPlan over de Tesla Model X
20-08-2018 Achtergrondartikelen Duurzaamheid en big data schuren af en toe, maar een échte belemmering…? …
06-03-2017 Achtergrondartikelen Geavanceerde toepassing telematica kan bijdragen in terugdringen uitstoot CO2 …
18-05-2016 Achtergrondartikelen WagenPlan autolease gaat opnieuw voor het hoogste
02-02-2016 Achtergrondartikelen Klant wil Top of Mind zijn, geen nummer
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,46 seconden.