Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Het heeft hem wel wat nerveuze momenten gekost, maar hij werd steeds weer gerustgesteld door de juristen van WagenPlan: ‘We voldoen toch ook al die jaren al aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens, dus waarom zouden we dit niet op orde hebben?’ Wijnand Akkerman, directeur WagenPlan: ‘Niettemin hebben we veel tijd en moeite in gestopt om alles te controleren en nog eens te controleren: nieuwsbriefbestanden, website, chatfunctie, privacy statement, cookies etc. Om zeker te zijn dat we alles op orde hadden: van bewerkersovereenkomsten met derden tot onze eigen processen en procedures. En het ís goed op orde, voor zover je het op dit moment kunt overzien tenminste, want er zijn best wel wat onduidelijkheden en tegenstrijdigheden of zelfs conflicterende onderdelen met andere wetgeving.’

Van de redactie

Wat Akkerman een positieve ontwikkeling vindt, is dat er een veel groter bewustzijn is ontstaan onder druk van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). ‘Of iedereen het nu zo precies voor elkaar heeft, weet ik niet, maar we zijn er met zijn allen intensief mee bezig en dat is goed. Zaken zoals die met Facebook en Cambridge Analytica zijn gebeurd, wil je toch niet? De AVG was vooral een aanleiding om weer eens goed naar de processen en informatie te kijken: wat heb ik, wat doe ik ermee en welke informatie heb ik opschudden en weer even wat zaken opschonen is altijd goed om te doen.’ Akkerman heeft ook alle ketenpartners ‘meegenomen’ in de opmars naar AVG-compliancy, zodat er geen hiaten ontstaan ergens halverwege in de supply chain.

Duurzaamheid is gebaat bij informatie
Voor WagenPlan staat duurzame en flexibele mobiliteit hoog in het vaandel. Heeft deze wet daar nu niet een remmende werking op? Akkerman: ‘Wat mij betreft niet. Het is niet per se zo dat je op individueel berijdersniveau informatie moet genereren en delen. Je kunt prima trends en ontwikkelingen signaleren en volgen wanneer je geanonimiseerd de getallen analyseert. Duurzaamheid en Big Data hangen inderdaad erg dicht tegen elkaar aan en ze schuren regelmatig: je wilt weten wat er met de vervoersmiddelen gebeurt, hoe ze worden ingezet, waar, wanneer etc. Maar nogmaals, dat kan ook prima zonder dat je de berijder daar direct zelf bij betrekt. Het is aan onze klanten wat ze met de trends en analyses doen om hun zakelijke mobiliteit verder duurzaam te ontwikkelingen.
Belangrijk is dat de voordelen van de verkregen inzichten worden gedeeld met de betrokkenen. Weten welke voordelen je ondervindt als berijder wanneer je bijvoorbeeld overstapt op een mobiliteitsbudget. Een elektrische auto of een ‘deelauto’ helpt natuurlijk wel om mensen over de streep te krijgen. Dat er een spanningsveld is tussen Big Data en privacy zal niemand ontkennen, maar als je er netjes mee omgaat hoeft het zeker geen belemmering te zijn op de ontwikkeling van jouw bedrijf in de richting van duurzaamheid, flexibiliteiten kostenbesparing. Om meteen maar de drie belangrijkste criteria te noemen waar fleet manager vandaag de dag mee bezig zijn….’

Moeilijker om apps te gebruiken
Wat Akkerman wel ziet, is dat het een stukje lastiger wordt om allerlei berijdersapps in combinatie met de telematica in een auto in te zetten. ‘Dergelijke apps hebben wij ook in ontwikkeling, maar we wachten er nu even mee, totdat wat meer duidelijk is over hoe dat zich verhoudt tot de AVG. Er zijn meerdere apps in omloop in de markt die zich heel specifiek richten op het individuele berijdersgedrag en dergelijke. Als de berijder daar toestemming voor geeft, is het geen probleem neem ik aan, maar wat nu als die zijn toestemming weer intrekt? Dan wordt het lastig, denk ik. Dus we houden ons nu nog maar even bij de generieke app. Daarvan weten we zeker dat er geen issues zijn met betrekking tot privacy. Er is wel een verschil te zien tussen de zakelijke leaserijder en de privéleaserijder als het gaat om delen van informatie. De privéleaserijder schakelt wat makkelijker mee in de ontwikkelingen. Als hij er zelf voordeel bij heeft, is hij sneller bereidt gegevens te delen.’

Andere stijl management
De discussie over privacy en het gebruik van Big Data (uit bijvoorbeeld telematica) ligt in het verlengde van  de discussie of je wel altijd met de auto ergens naar toe moet. Waar Akkerman zich nog steeds over kan verbazen, is het feit dat veel managers blijven vasthouden aan bijvoorbeeld aanwezigheid op kantoor. Er is echt een andere stijl management nodig, vindt Akkerman. ‘Het thuiswerken of onderweg werken gaat nog steeds over een relatief beperkt deel van de werkende mensen. Daar is nog veel winst te boeken. De duurzaamste en goedkoopste rit is de rit die je niet hoeft te rijden, omdat je een andere oplossing hebt om met elkaar te overleggen of informatie uit te wisselen. Daarvoor heb je wel gegevens nodig over het autogebruik van medewerkers. Nederland telt volgens het CBS (25-1-2017) ongeveer 8,5 miljoen werknemers en zelfstandigen.
Bijna 3 miljoen van hen werken wel eens thuis. Van deze thuiswerkers geeft tweederde aan dit incidenteel te doen, terwijl een derde aangeeft gewoonlijk thuis te werken. Zelfstandigen werken daarbij vaker thuis  dan werknemers en die groep (de zzp’ers met name) is de laatste jaren flink gegroeid. Akkerman: ‘Per saldo zijn het dus ongeveer 1 miljoen werkenden die regelmatig thuis of onderweg werken, maar 7 miljoen doen dat dus nog helemaal niet. Die 1 miljoen ‘thuiswerkers’ is mooi, maar die doen dat hooguit een paar dagen per week. En we hebben ook gezien dat zodra het economisch weer wat beter gaat, mensen massaal de auto inkruipen om naar hun werk te gaan. Daarmee staat Nederland ’s morgens en ’s avonds weer vast. Ik heb laatst in een artikel gelezen, dat wie op die manier in de file terecht komt, daar zelf bewust voor kiest. Misschien onder druk van de manager, maar toch. Daar kan ik me wel in vinden. Er is immers een alternatief? Meer spreiding in de werktijden, nog wat vaker en door meer mensen thuis werken of op een plaats die voor alle betrokkenen en ‘qua kilometers’ gunstig is. Als je met vier of vijf mensen wilt afspreken, is de plaats ergens in het midden niet per definitie de beste plek om af te spreken als het gaat om gedoseerde (en dus duurzamere) mobiliteit. Nadenken over dergelijke ontwikkelingen brengt Nederland sneller op weg naar duurzame en flexibele mobiliteit dan discussiëren of specifieke data nu wel of niet mogen worden gebruikt om berijders aan te sturen op hun rijgedrag’, denkt Akkerman.

Klantcontact moet goed zijn
Bij WagenPlan zelf is ongeveer de helft van de mensen regelmatig thuis aan de slag. Akkerman: ‘Wat wel belangrijk is, is dat het contact met de klanten goed moet zijn. Het kan niet zo zijn dat wanneer een klant belt hij niet geholpen kan worden, omdat de betreffende medewerker die ‘thuiswerkdag’ telefonisch niet of moeilijker bereikbaar is. Dat moet je dan wel faciliteren. Bij ons worden nummers doorgeschakeld en kunnen onze medewerkers ook over alle gegevens beschikken via een extra beveiligde verbinding. Ook dat is onderdeel van de AVG protocollen: zorgen dat alles beveiligd is en er mensen onbedoeld kunnen meekijken. Althans, niet doordat je er geen aandacht aan hebt besteed. Honderd procent waterdicht is niets, maar je kunt en wilt wel zoveel mogelijk waterdicht.’
Wat Akkerman betreft is het ook na 25 mei gewoon business as usual. ‘We hadden onze zaakjes al op orde en dat blijft zo. Ook met een nieuwe wet…’

Beeld WagenPlan

Plaats op:
Datum: 20 augustus 2018
Bron: WagenPlan autolease / magazine Telematica, Big Data & Privacy
Gerelateerde artikelen  
18-12-2017 Achtergrondartikelen ‘Bedrijfsleven prima in staat duurzame en flexibele mobiliteit te realiseren.’ …
01-10-2018 Achtergrondartikelen AVG biedt kansen voor de branche
18-05-2016 Achtergrondartikelen WagenPlan autolease gaat opnieuw voor het hoogste
01-05-2017 Video Wijnand Akkerman van WagenPlan over de Tesla Model X
02-02-2016 Achtergrondartikelen Klant wil Top of Mind zijn, geen nummer
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.