Nieuws  
 

Met 26 laadpunten voor elektrische auto’s, een buurtbatterij van 250kW én een lokale veiling om overbelasting op het elektriciteitsnetwerk te voorkomen is het project Interflex een feit. Op het ‘living lab’ op Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein in Eindhoven, is vandaag door Jan van der Meer, wethouder duurzaamheid en openbare orde Eindhoven, het startsein gegeven van dit Europese project dat het energiesysteem van de toekomst test. Consumenten krijgen een financiële vergoeding wanneer zij flexibel zijn in het opladen van hun elektrische auto. Enexis Netbeheer kan hierdoor de piekmomenten in een klap fors terugbrengen waardoor het netwerk niet verzwaard hoeft te worden.

Energiesysteem van de toekomst
Door de komst van zonnepanelen en windmolens en de toename van het elektrisch vervoer wordt de druk op het Nederlandse elektriciteitsnet de komende jaren steeds groter. Om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen kan er gekozen worden voor het aanleggen van kabels met meer capaciteit. Dat is echter zeer kostbaar. Het doel van Interflex is om te onderzoeken wat er in de toekomst mogelijk is binnen het bestaande elektriciteitsnet om zo de volgende generatie slimme netwerken te ontwikkelen.

26 laadpunten
Op Strijp-S zijn voor dit project 13 laadpalen geïnstalleerd. 7 daarvan bevinden zich op de eerste verdieping van parkeergarage ”om de hoek”, de overige staan op de Philitelaan. Iedere laadpaal heeft 2 aansluitingen, waardoor er in totaal 26 laadpunten zijn om elektrische auto’s op te laden. De laadpalen worden beheerd door ElaadNL en zijn voorzien van Smart Charging mogelijkheid, waardoor automatisch geregeld kan worden wanneer en hoe snel auto’s opgeladen worden.

Lokale veiling
Om toekomstige overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen wordt in het project Interflex voor het eerst een lokale veiling getest. Door deze veiling kan netbeheerder Enexis onderhandelen met aanbieders van diensten die het verbruik van energie kunnen sturen (zoals de aanbieder van een app voor het voordelig laden van elektrische auto’s). Enexis Netbeheer gaat de aanbieder via deze veiling betalen voor het verplaatsen van het energieverbruik van hun klanten. Bijvoorbeeld als deze bedrijven ervoor zorgen dat hun klanten nachts de auto laden in plaats van gedurende de piekuren overdag. Jedlix is één van de aanbieders van de flexibiliteit op de veiling en ‘wint’ in dit project de veiling. De ‘over-the-air’-oplossing van Jedlix zorgt ervoor dat de elektrische auto’s slim geladen worden en zo flexibel ingezet kunnen worden. In deze Slim Laden-app geeft de berijder van de elektrische auto aan wanneer deze opgeladen dient te zijn en in welke mate. De app regelt dit dan slim op een voor Enexis Netbeheer gunstig moment waardoor een overbelasting van het netwerk kan worden voorkomen. Hierdoor hoeft het netwerk niet verzwaard te worden. De berijder ontvangt hiervoor een financiële vergoeding van Jedlix.

Plaats op:
Datum: 2 november 2018
Bron: Jedlix
Gerelateerde artikelen  
25-10-2018 Nieuws Jedlix en Greenchoice verduurzamen samen mobiliteit
14-09-2016 Nieuws ICU Charging Equipment levert slimme laadpunten
23-06-2017 Nieuws Opening vier bijzondere laadpleinen in Den Bosch
05-10-2010 Nieuws Eerste slim laadsysteem voor EV in Noord-Brabant
10-07-2017 Nieuws Elektrische auto's geschikt voor balanceren elektriciteitsnet
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.