Nieuws  
 

Stel je voor…. Je rijdt naar huis van het werk en piekert over de boodschappen voor het avondeten.  Plots verschijnt er een advertentie op je dashboard scherm voor een €5,- Pepperoni pizza bij u om de hoek.  
Ben je geërgerd dat je auto je iets probeert te verkopen, of is het een pluspunt?

De autofabrikanten erkennen een oorlog over klantengegevens
Autofabrikanten installeren al tientallen jaren draadloze verbindingen in voertuigen en verzamelen gegevens. Maar door de enorme hoeveelheid software en sensoren in nieuwe voertuigen, ontstaan er snel nieuwe diensten en inkomstenstromen. De grote vraag voor autofabrikanten is nu of ze kunnen profiteren van alle chauffeursgegevens die ze kunnen verzamelen zonder de consument te vervreemden of het risico te lopen op verzet.

Het uiteindelijke doel van autofabrikanten is om een database van consumentenvoorkeuren op te bouwen, die kan worden samengevoegd en verkocht aan externe leveranciers voor marketingdoeleinden, zoals Google en Facebook dat vandaag de dag doen.

Vorig jaar stuurde General Motors een software-update naar miljoenen voertuigen en introduceerde een e-commerce systeem waarmee chauffeurs koffie kunnen bestellen of restaurantreserveringen kunnen maken tijdens het rijden. Tot ergernis van sommige voorstanders van veiligheid.

Meer autofabrikanten zullen spoedig vergelijkbare e-commerce functies lanceren als GM. Het brengen van Starbucks koffie naar je auto zorgt ervoor dat fabrikanten hun investering terug verdienen dat zij aan telematica hebben uitgegeven. Als de consument hiervan wilt profiteren, bijvoorbeeld door aankopen te doen tijdens het rijden, moet de consument op zijn minst meer privacy geven, aldus Mike Abelson, vice-president van strategie bij GM.

Plaats op:
Datum: 5 december 2018
Bron: Abax
Gerelateerde artikelen  
08-09-2017 Nieuws Toonaangevende autofabrikanten op AutoMobility LA
04-01-2018 Nieuws BlackBerry en Baidu willen ontwikkeling zelfrijdende voertuigen versnellen
09-01-2017 Nieuws Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform
23-02-2017 Nieuws Hoe de gemiddelde automobilist bijdraagt aan de toekomst van de zelfrijdende …
19-03-2013 Nieuws PwC: marktaandeel hybride en elektrische auto’s blijft groeien
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,41 seconden.