Nieuws  

Na de reguliere uitvoeringen van de Kia Optima is nu ook de Plug-In Hybrid (PHEV) vernieuwd. Deze bijzonder efficiënte, semi-elektrische versie heeft een nieuw ontworpen front en wordt gekenmerkt door een royale standaarduitrusting.

De benzine- en dieseluitvoeringen van de Kia Optima werden vorig jaar al voorzien van een frisse uitstraling. Nu is het de beurt aan de Optima SW PHEV, die met zijn nieuw ontworpen voorbumper met geïntegreerde LED-mistlampen de vernieuwde Optima-familie completeert. Ook de nieuw ontworpen 17-inch lichtmetalen wielen en de nieuwe carrosseriekleur Runway Red versterken de krachtige uitstraling. Andere noviteiten zijn ambient lighting en vermoeidheidsherkenning (DAW).

Afhankelijk van de uitvoering is de Kia Optima SW PHEV voorzien van een uitgebreide reeks rijhulpsystemen die de veiligheid naar een nog hoger niveau tillen. Denk aan autonome noodremassistentie (AEB), adaptieve cruise control (SCC), dodehoekdetectie (BSD), kruisend verkeersdetectie achter (RCTA), actieve rijbaanassistentie (LKAS), vermoeidheidsherkenning (DAW) en een 360°-camera (AVM).

De geavanceerde plug-in hybride-aandrijflijn van de Kia Optima SW PHEV wordt gevormd door een 2.0 GDi benzinemotor, een krachtige elektromotor in combinatie met een 11,26 kWh batterij, waarmee de Optima SW PHEV over een afstand van 62 km volledig elektrisch kan rijden met een topsnelheid van 120 km/u volgens de WLTP-meetmethode. Het systeemvermogen bedraagt 151 kW (205 pk) en de gecombineerde verbruik- en uitstootwaarden zijn vastgesteld op slechts 1,4 l/100 km en 33 gram CO2/km. Een 6-trapsautomaat is standaard.

Het zeer efficiënte energieverbruik is mede te danken aan het ECO-DAS-systeem, welke op basis van de navigatieroute analyseert en de berijder informeert. ECO-DAS bestaat uit twee onderdelen: Coasting Guide Control (CGC) en Predictive Energy Control (PEC). CGC adviseert wanneer je het beste het gaspedaal kunt liften of moet afremmen, waarmee kinetische remenergie wordt omgezet in elektrische energie voor de batterij.
PEC beïnvloedt het energieverbruik op basis van topografische veranderingen op de route. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden.

Plaats op:
Datum: 16 januari 2019
Bron: Kia Motors Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
21-01-2019 Nieuws Uitlevering Kia e-Niro is gestart
06-07-2011 Achtergrondartikelen Nieuw Optima in 'pragmatisch' mobiliteitsadvies
12-08-2011 Nieuws Wereldprimeur Prius Plug-in op IAA Frankfurt
16-03-2011 Nieuws Kia wint designprijzen
19-04-2018 Nieuws Geweldig kwartaal voor Kia in Europa
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1 seconden.