Nieuws  
 

Acht van de 13 autofabrikanten gaan hun CO2-doelstellingen voor 2021 niet halen waardoor ze hoge boetes riskeren. Dat concludeert PA Consulting naar aanleiding van zijn jaarlijkse onderzoek naar de prestaties van autofabrikanten ten opzichte van de Europese CO2-emissierichtlijnen.

Volkswagen, Ford, Fiat, PSA (Citroën, Peugeot, Opel en Vauxhall), BMW, Daimler, Mazda en Hyundai-Kia gaan naar verwachting hun specifieke doelstellingen voor 2021 niet halen.

In dat geval staat Volkswagen, nog altijd het populairste en best verkopende automerk van Nederland,  een boete van 1,4 miljard euro te wachten. Het merk presteert namelijk als een van de slechtste op het gebied van uitstootreductie. Bij fabrikant PSA zal een boete het hardst aankomen, aangezien de mogelijke boete van 600 miljoen euro is gebaseerd op het bedrijfsresultaat en 20 procent van de winst over 2017 bedraagt.

Toyota blijft het best presteren, Renault-Nissan-Mitsubishi staat tweede en Volvo derde, één plek lager dan vorig jaar. Ook Ford en Volkswagen zijn gezakt in de lijst en staan nu op respectievelijk de 9e en 10e plaats.

Daimler en BMW zijn wel op weg om hun targets te halen. Jaguar Land Rover heeft nu nog de hoogste uitstoot, maar gaat de doelstellingen naar verwachting ook halen.

Op regionaal vlak staat Noorwegen nog steeds bovenaan; daar is de CO2-uitstoot van auto’s aanzienlijk verlaagd. De meeste andere Europese landen blijven achter met een CO2-niveau dat ongeveer hetzelfde is gebleven. In sommige landen, waaronder Nederland, is de uitstoot zelfs gestegen. In Nederland loopt de verkoop van hybride en elektrische voertuigen zelfs terug, en bedraagt nu nog slechts 2,7% van alle verkochte auto’s. Denemarken is het enige andere land waar dit ook het geval is. Kortom, een negatieve trend die niet wordt weerspiegeld door de derde plaats op de ranglijst.

Michael Schweikl, automotive-expert bij PA Consulting: "De autofabrikanten hebben niet veel tijd meer. Ze zullen snel beter moeten gaan presteren om een boete te vermijden. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de marketing-, sales- en prijsstrategieën waarmee ze de verkoop van auto's met een lage uitstoot stimuleren."

De WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) is een testmethode die wereldwijd hetzelfde is en het nog lastiger zal maken om aan de richtlijnen te voldoen. Deze nieuwe en aangescherpte testmethode levert namelijk veel realistischer waarden voor CO2-uitstoot en brandstofverbruik op. De verwachting is dat de CO2-waarden die worden gemeten volgens de WLTP circa 20 procent hoger zijn.

Michael Schweikl: "Autofabrikanten moeten verder kijken dan 2021. Het Europees Parlement wil wetgeving invoeren waarmee fabrikanten worden gedwongen hun doelstellingen voor CO2-emissie van 2020 met nog eens 40% te verlagen voor 2030. Maar het uiteindelijke percentage zal eerder rond de 35% liggen als alle belanghebbenden akkoord gaan met het voorstel van de milieuministers.”

“Er staat autofabrikanten dus een enorme overgang te wachten in de transitie van de oude verbrandingsmotor naar het maken van elektrische auto's met een lage uitstoot. En hoewel er al veel ontwikkelingen op dat gebied plaatsvinden, mogen ze de complexiteit, kosten en cultuurverschuiving die deze verandering met zich meebrengt, niet onderschatten."

Plaats op:
Datum: 17 januari 2019
Bron: PA Consulting
Gerelateerde artikelen  
20-12-2016 Achtergrondartikelen Disruptieve technologie├źn dwingen autofabrikanten tot verandering
10-07-2018 Nieuws Tesla nog even aan kop in de toekomstige e-mobiliteitswedloop
22-09-2016 Nieuws Stijging bijtelling, daling hybride?
15-07-2019 Nieuws BPM-tarieven vanaf 1 juli 2020 gebaseerd op nieuwe CO2-testmethode
08-03-2010 Nieuws Voor 3e jaar op rij: Fiat laagste gemiddelde CO2-emissies
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
´┐Ż 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,06 seconden.