Nieuws  
( * ) Verplichte Velden
U kunt een bekende attenderen op het artikel. Geef het e-mailadres op van degene aan wie u de link wilt sturen. Daarbij kunt u, als u dat wilt, een commentaar schrijven.
E-mailadres van geadresseerde:*
Uw e-mailadres:*
Commentaar:
Verificatie:*
Geef de code van de afbeelding in exact zoals weergegeven. De code is niet hoofdlettergevoelig en kan geen nul bevatten.
 



De Audi A3 Sportback g-tron krijgt extra brandstoftankvolume, waardoor de actieradius op aardgas/groengas toeneemt tot 400 km (WLTP).


De Audi A3 Sportback g-tron maakt voortaan gebruik van een nieuwe 1.5 TFSI-motor, die door diverse aanpassingen geschikt is voor het gebruik van aardgas en groengas. De direct ingespoten turbomotor levert een vermogen van 96 kW/131 pk. Door aardgas in plaats van benzine te gebruiken, daalt de uitstoot van CO2 met maar liefst 25 procent. Ook de fijnstof-emissies zijn bij het gebruik van aardgas zeer laag.

Naast de twee gebruikelijke tanks van met glasvezel versterkte kunststof (GFRP/CFRP) beschikt de nieuwe A3 Sportback g-tron nu over een derde stalen tank met een capaciteit van 4 kg. Daarmee komt de totale capaciteit op zo’n 18 kg aardgas. Om plaats te maken voor de derde tank is de traditionele benzinetank verder verkleind. Door de extra tank en de bijbehorende extra range is de A3 Sportback g-tron nu vrijwel continu op aardgas te rijden. Dat neemt niet weg dat er een 9-liter benzinetank voor noodgevallen aanwezig is. De tankopeningen voor gas en benzine bevinden zich onder één klep. Op het instrumentenpaneel wordt de resterende tankinhoud voor zowel aardgas als benzine weergegeven.

Voor de veiligheid
De twee kunststof tanks waarin aardgas onder een druk van 200 bar kan worden opgeslagen, zijn voorbeeld van Audi’s lichtgewicht-filosofie: ze zijn maar liefst 66 procent lichter dan conventionele stalen tanks. Door hun specifieke opbouw met composietmaterialen in lagen zijn ze buitengewoon sterk. De veiligheid van het composietmateriaal komt ook optisch tot uiting. Als een A3 Sportback g-tron betrokken is geweest bij een ongeval, wijst een melkwitte verkleuring op schade aan de tank. Alvorens een tank in de A3 Sportback g-tron wordt gemonteerd, ondergaat hij een hydraulische test met een druk van 300 bar. Volgens wettelijke voorschriften mag een aardgastank in een auto bezwijken onder een druk van 470 bar. Bij die van de Audi A3 Sportback g-tron gebeurt dat pas bij 580 bar.

Plaats op:
Datum: 12 maart 2019
Bron: Pon Automobielhandel Audi
Gerelateerde artikelen  
03-10-2013 Nieuws Groengas primeurs op ecomobiel (14% bijtelling)
25-09-2018 Nieuws Audi e-tron: aftrap van een groots e-offensief
30-11-2018 Nieuws Debuut Audi e-tron GT op Los Angeles Auto Show
23-04-2018 Nieuws Slimme oplaadmogelijkheden van Audi
13-01-2011 Nieuws Fiat met Doblò MPV op groengas (en 20% bijtelling)
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,11 seconden.