Nieuws  
 

Bosch en Daimler hebben een mijlpaal bereikt op weg naar volledig geautomatiseerd rijden. De twee ondernemingen hebben nu toestemming gekregen van de betreffende autoriteiten in Baden-Württemberg voor hun geautomatiseerde parkeersysteem in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. De geautomatiseerde valet parking is toegankelijk via een smartphone-app en vergt geen veiligheidsbestuurder. Daarmee is het ’s werelds eerste volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie op SAE Level 4 die officieel is goedgekeurd voor dagelijks gebruik.



“Dit besluit door de autoriteiten onderstreept dat innovaties als geautomatiseerde valet parking als eerste in Duitsland toegepast kunnen worden”, aldus Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. “Bestuurderloos rijden en parkeren zijn belangrijke bouwstenen voor toekomstige mobiliteit. Het geautomatiseerde parkeersysteem laat zien hoe ver we nu al zijn met de ontwikkelingen op dit gebied.”

“De goedkeuring door de instanties in Baden-Württemberg schept een precedent voor het verkrijgen van toekomstige goedkeuring voor deze parkeerservice in parkeergarages over de hele wereld”, aldus Dr. Michael Hafner, Hoofd aandrijflijntechnologieën en geautomatiseerd rijden bij Daimler AG. “Als pionier op het gebied van geautomatiseerd rijden maakt dit project de weg vrij voor de toekomstige massaproductie van geautomatiseerde valet parking.”

Safety first
Veiligheid was vanaf het begin zowel voor Bosch als Daimler prioriteit nummer één voor de bestuurderloze parkeerservice. Omdat er tot dusver nog geen officieel goedkeuringsproces bestaat voor geautomatiseerde rijfuncties zonder bestuurder, hebben de lokale instanties – de regionale administratieve autoriteit in Stuttgart en het ministerie van Transport van de staat Baden-Württemberg – het project samen met specialisten van de Duitse certificeringsinstantie TÜV Rheinland tot in detail geanalyseerd. Hun doel was het beoordelen van het veiligheidsniveau van zowel de technologie van de voertuigen als die van de parkeergarage zelf.

Het resultaat is een omvangrijk veiligheidsconcept met de noodzakelijke test- en goedkeuringscriteria, die ook na dit pilotproject toepasbaar zijn. In het concept hebben de ontwikkelaars vastgelegd hoe de bestuurderloze auto’s voetgangers en andere voertuigen in hun baan opmerken en hoe ze op betrouwbare wijze stoppen wanneer ze een obstakel tegenkomen. Bovendien is een veilige communicatie van alle systeemcomponenten met elkaar en een betrouwbare activering van het parkeerproces geïmplementeerd.

De technologie achter bestuurderloos parkeren
De parkeergarage inrijden, uitstappen en de auto laten parkeren door op het scherm van de smartphone te tikken; voor valet parking is niet langer een bestuurder nodig. Terwijl deze de parkeergarage al heeft verlaten en zich aan andere zaken kan wijden, rijdt de auto zelfstandig naar een toegewezen plek en parkeert zichzelf. Later wordt de auto op dezelfde wijze weer voorgereden. De intelligente parkeergarage-infrastructuur van Bosch wordt hier gecombineerd met de voertuigtechnologie van Mercedes-Benz. Bosch-sensoren in de parkeergarage monitoren de rij-ingang en de omgeving, en verschaffen de informatie die nodig is om de auto te geleiden. De voertuigtechnologie zet de commando’s van de infrastructuur om in rijmanoeuvres. Op deze manier kunnen auto’s zichzelf in een parkeergarage zelfs naar een hoger- of lagergelegen verdieping sturen. Wanneer de sensoren een obstakel bespeuren, stopt de auto direct.

Plaats op:
Datum: 25 juli 2019
Bron: Daimler
Gerelateerde artikelen  
18-04-2019 Nieuws Eerste steen van accufabriek Mercedes-Benz Cars
11-09-2018 Nieuws ESPA Gold Award voor parkeergarage Den Bosch
14-02-2017 Nieuws Parkeergarage Jeroen Bosch Ziekenhuis wint ESPA Gold Award
27-03-2017 Nieuws Parkeeroplossing van Strix Lease Service via WeParc
03-02-2012 Nieuws Valet parking ziekenhuis bespaart 18,5 ton CO2
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,16 seconden.