Nieuws  

De energietransitie lijkt obsessief aangestuurd te worden door een overheid die aan een klimaatakkoord probeert te voldoen door een complete industrie onder druk te zetten die verantwoordelijk is voor nog geen 15 procent van de totale CO₂-uitstoot. Toch zijn de ontwikkelingen onomkeerbaar en dat brengt fleetmanagers en inkopers in een situatie waarbij waakzaamheid, gedegen kennis en toekomstvisie onmisbaar zijn.

Gezien de huidige markttrend is het niet vreemd om te denken dat een belangrijk deel van de nieuwe auto’s in 2025 elektrisch zal zijn. De Amerikaanse analist en auteur Tony Seba – verbonden aan de Stanford University – voorspelde in 2014 in zijn boek Clean Disruption dat er rond 2018/2019 een elektrische auto van rond de 35.000 dollar zou zijn. Die was er echter al in 2017, in de vorm van de Tesla Model S, terwijl Chevrolet toen de Bolt voor een vergelijkbare prijs in de showrooms had staan, een auto die wij in Europa kennen als Opel Ampera-e. Dat de ontwikkelingen daarmee vooruit lijken te lopen op politieke moties en verwachtingen is deels een feit, maar daarmee is niet gezegd dat binnen nu en zes jaar niemand meer behoefte heeft aan een auto met brandstofmotor of budget heeft voor een elektrische auto. Door de accuprijzen zijn elektrische auto’s nog aanzienlijk prijziger dan concurrenten met verbrandingsmotor en dat is een belangrijke reden waarom veel fabrikanten hun elektrische auto’s als premiummodellen in de markt zetten, zoals Mini met de Cooper SE.

Een andere tactiek is een spotgoedkoop basismodel nemen en dat tegen zo laag mogelijke kosten elektrificeren. Dan krijg je creaties als de Renault Fluence Z.E. waarin vooral first adopters en ondernemingen geïnteresseerd zijn. Dit is natuurlijk geen langetermijnstrategie, want voor een werkelijk (commercieel) succes zullen auto’s elektrisch moeten worden zonder dat de gebruiker daar notitie van neemt of nadeel van ondervindt. Dat kan pas als de prijzen van accu’s dalen en elektrische auto’s in lagere segmenten kunnen concurreren.

Hausse aan EV’s
Tijdens de onlangs gehouden IAA in Frankfurt bleek dat het aanbod van betaalbare elektrische auto’s rap toeneemt. Volkswagen noemt zijn ID.3 de volgende mijlpaal van het merk, na de Kever en de Golf. Deze compacte hatchback gaat in Duitsland minder dan 30 mille kosten wanneer de auto in de zomer van 2020 bij de dealers staat, met accupakketten van 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh, goed voor reikwijdten van maximaal 330, 420 en 550 kilometer. Opel komt in maart 2020 met de Corsa-e en die gaat 30.999 kosten met een 100 kW sterke elektromotor en een actieradius van 330 kilometer. Uit Frankrijk komt de Peugeot e-208 die bij ons voor 36.250 in de showrooms komt te staan met een 50 kWh accupakket waarmee 340 kilometer gereden kan worden. Dit zijn echter allemaal nog auto’s die naast een elektrische aandrijflijn ook een brandstofmotor met transmissie kunnen herbergen en dus niet louter zijn ontworpen als EV.

Meer informatie

Plaats op:
Datum: 4 november 2019
Gerelateerde artikelen  
10-05-2019 Achtergrondartikelen Aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
06-06-2019 Nieuws Opel gaat elektrisch
09-11-2018 Nieuws Meer Opels Ampera-e beschikbaar voor Nederlandse markt
07-05-2018 Nieuws Kia onthult eerste foto’s van volledig elektrische Niro
06-11-2019 Nieuws De goedkoopste zakelijke EV van Nederland
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,1 seconden.