Nieuws  

De Vereniging Zakelijke Rijders zet de trends op het gebied van zakelijk rijden graag voor u op een rij.
In 2020 verwachten wij de vijf belangrijkste trends:

Elektrisch, elektrisch, elektrisch
Niet verassend maar zeker wel spectaculair is de forse groei van de EV, de volledig elektrische auto. Niet alleen zijn de zakelijke rijders in 2019 maar liefst 17% meer elektrisch gaan rijden. Onze leden geven in 32% van de gevallen aan dat hun volgende zakelijke auto zeker een elektrische wordt.
Daarbij weten we dat de fabrikanten de afgelopen jaren hard hebben gewerkt aan de ontwikkelingen en dat gaan we terug zien in het grote aantal modellen elektrische auto’s dat in 2020 zijn entree gaat doen.

Diesel stabiliseert
Verguisd sinds dieselgate en het laatste jaar in het absolute verdom hoekje zien wij de, schonere, diesel in 2020 niet verder dalen. De autofabrikanten hebben de laatste jaren, naast elektrisch, ook stevig ingezet op schonere verbrandingsmotoren. Dat resulteert in een dieselmotor die keurig voldoen aan de Europese emissiestandaard van 80 milligram NOx per kilometer.
We zullen dan ook zien, dat zakelijk rijdend Nederland de diesel weer meer gaat waarderen. We verwachten dat het aantal diesels ongeveer 24% van het totale wagenpark gaan innemen.

Invloed van bijtelling
Het stimuleringsbeleid voor schoon rijden van de overheid heeft effect, de keuze voor een zakelijke auto op basis van het bijtellingsbedrag lijkt leidend. Dat zagen we in de massale verkopen van 4% bijtellingsauto aan het einde van 2019. De verdubbeling van de bijtelling per 1 januari 2020 naar 8% (en boven € 45.000,- 22%) is nog steeds laag en zal voldoende stimulans zijn om ook in 2020 voor de volledige elektrische auto te kiezen. Voor benzine en diesel auto’s verandert de bijtelling het komend jaar niet.

Keuze vrijheid van merken
De volgende trend die we registreren is dat de merkenvrijheid van de diverse autoregelingen ruimer word. Twee derde van alle zakelijke rijders mag alle merken kiezen, binnen zijn budget. Met name de beperking op elektrisch rijden neemt af, waar in 2017 nog 34% van de zakelijke rijders géén EV mocht rijden, zullen we in 2020 zien dat dit daalt naar een kleine 20%.
De reden voor uitsluiting van EV is dat de auto vaak duurder is en de ‘pool’-waardigheid minder. De prijzen van elektrische auto’s verschuiven steeds meer naar het midden segment en ook de acceptatie van EV’s is steeds groter.

Mobiliteit
Tenslotte gaan we in 2020 zien dat aanvullingen in mobiliteit meer aandacht gaat krijgen. Volgens de zakelijke rijders zijn de overheid (72%) maar ook de werkgevers (50%) aan zet om aanvullende en nieuwe mobiliteitsoplossingen aan te dragen. Toenemende filedruk, overvolle treinen en hoge parkeertarieven in binnensteden gaan zorgen voor de ontwikkeling van hubs aan de rand van de steden. De trend die zich ontwikkeld gaat om een aanvulling van vervoersmogelijkheden, dus meer mogelijkheden en niet in plaats van de bestaande.

Plaats op:
Datum: 30 december 2019
Bron: Vereniging Zakelijke Rijders
Gerelateerde artikelen  
16-10-2018 Nieuws Zakelijke rijder vraagt om tussenauto
26-08-2019 Nieuws Een elektrische auto is voor sommigen onverwacht duur
02-12-2019 Achtergrondartikelen Verandering in bijtellingsregels per 1 januari
24-03-2017 Nieuws Vereniging Zakelijke Rijders passeert grens van 25.000 leden
16-11-2016 Nieuws Honderdduizend elektrische voertuigen op de Nederlandse weg
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,11 seconden.