Nieuws  
 

Wie nu niet voor duurzaamheid kiest, kan straks niet meer voor marktconforme prijzen werken, zegt Harry Filon van de stichting Duurzaam Repareren. Hij weerlegt met klem het ‘vooroordeel' dat duurzaam repareren duurder zou zijn. "Het tegendeel is waar. En duurzaam repareren heeft wel degelijk effect op de marktpositie".

De stichting Duurzaam Repareren brengt een onafhankelijke certificering uit die een garantie geeft dat het onderhoud, reparatie, schadeherstel en glasherstel op een duurzame wijze wordt geleverd.

Harry Filon van de stichting Duurzaam ReparerenMaar er bestaan volgens Filon nog veel misvattingen over duurzaamheid, stelt hij op de website van de fleetowners verenigd in De VNF. Bijvoorbeeld dat het duurder is. "Integendeel. Duurzaamheid is tegenwoordig ondermeer gebaseerd op een efficiënte inzet van arbeid en grondstoffen. Grondstoffen zijn niet onuitputtelijk en worden, net als arbeid, steeds duurder. Hiermee efficiënt omgaan leidt tot kostenbeheersing en continuïteit voor de lange termijn en kostenreductie op de korte termijn".

Kilometerkostprijs

Kostenreductie dus voor bedrijven waarbij het milieu en de samenleving uiteindelijk de grote winnaar zijn. "Maar ook de reductie van de kilometerkostprijs is relevant", aldus Filon.

Een andere misvatting is dat duurzaamheid een soort schaamlap is. Bedoeld om het imago op te poetsen. Filon: "De tijd van ‘we doen iets groens en hangen een bordje aan de muur' is geweest. Bij Duurzaam Repareren worden de criteria bepaald door de klant. In het College van Deskundigen zitten onder andere de leasemaatschappijen, de fleetowners, de VNF en de ANWB als vertegenwoordigers van de zakelijke en particuliere voertuigeigenaren. Samen met de automotive branche stellen zij de criteria op waaraan de bedrijven moeten voldoen, wil men zich duurzaam mogen noemen. Het college zal altijd voor het hoogst haalbare gaan. Eenvoudig gezegd zo groen en duurzaam als mogelijk, maar wel kostenneutraal en het liefst in combinatie met kostenreductie".

Effect op marktpositie

Duurzaamheid is voor fleetowners core business, heet het bij de stichting. Duurzaam Repareren heeft wel degelijk effect op de marktpositie. De regeling sluit naadloos aan op het criteria-document Duurzaam Inkopen van de overheid. Wanneer fleetowners of leasemaatschappijen hun wagenpark laat onderhouden en repareren volgens de overheidsnormering, dan geeft dit competitieve pluspunten. Filon: "Maar het is ook de basis om op de lange termijn de kosten van het wagenparkbeheer te kunnen beheersen en het sluit aan op fiscale regelingen zoals Vamil/MIA 1140."

Coalitie van koplopers

Duurzaamheid zal toenemend zijn beslag krijgen in de mobiliteit. Daarover bestaat geen discussie, benadrukt Filon. De stichting roept fleetowners dan ook op zich aan te sluiten bij deze coalitie van koplopers. "Voor fleetowners die nu met duurzaam wagenbeheer aan de gang willen omdat zij zich nu nog kunnen onderscheiden, nu aan kostenbesparing willen werken, nu de basis voor de continuïteit willen leggen of het simpelweg belangrijk vinden voor hun CO2-footprint, staat onze deur wagenwijd open", besluit Filon.

 

 

Plaats op:
Datum: 29 oktober 2012
Categorie: Milieu, Schade / schadeherstel
Bron: Stichting Duurzaam Repareren
Gerelateerde artikelen  
17-02-2012 Nieuws JAMES biedt klanten duurzaam repareren
25-04-2013 Nieuws Alphabet sluit zich aan bij Duurzaam Repareren
21-12-2012 Nieuws AEGON gaat certificaat Duurzaam Repareren hanteren
17-09-2013 Nieuws Alle Care vestigingen 'duurzaam' gecertificeerd
13-11-2012 Nieuws Schadehersteller ASN Pouw duurzaam gecertificeerd
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,05 seconden.