Nieuws  
 

De zogenoemde dagrijverlichting bij nieuwe types personenauto’s leidt tot gevaarlijke situaties op de weg. Dat blijkt uit diverse reacties van automobilisten. De ANWB denkt dat bestuurders zich niet realiseren dat zij zélf hun dimlicht aan moeten zetten bij slecht zicht of voordat zij een tunnel in gaan. Pas dan branden  ook de achterlichten van de auto.

Niet iedere automobilist realiseert zich dat dagrijverlichting geen ‘gewone’ verlichting is.  Dagrijverlichting is in 2011 ingevoerd op nieuwe automodellen. Deze verlichting - vaak bestaande uit led-lampen – verhoogt de zichtbaarheid voor het tegemoetkomend verkeer en levert zo een bijdrage aan de verkeersveiligheid. De verlichting  gaat automatisch aan als de auto start. De achterlichten van de auto branden dan echter niet en daar zijn automobilisten onvoldoende op bedacht.

De ANWB heeft diverse reacties ontvangen van leden die wijzen op het onjuiste gebruik van de autoverlichting overdag. Bij slecht zicht op de weg en in tunnels levert dagrijverlichting onvoldoende zichtbaarheid voor andere weggebruikers op. Als het donker wordt en bij slecht zicht moet de automobilist zélf alert zijn om ook de gewone verlichting (dus het dimlicht)  aan te zetten.  Naar schatting 750.000 auto’s zijn in Nederland  voorzien van dagrijverlichting,

Plaats op:
Datum: 25 oktober 2013
Categorie: Rijvaardigheid / verkeersveiligheid
Bron: ANWB B.V.
Gerelateerde artikelen  
02-12-2010 Nieuws Leds voor Polo, Golf en Touran
30-09-2008 Nieuws Vanaf 2011 licht overdag verplicht
03-02-2011 Nieuws Verlichting overdag verplicht
28-10-2016 Nieuws Aantal auto’s met defecte verlichting fors afgenomen
23-10-2017 Nieuws Opel technologisch groot in verlichting
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.