Nieuws  
 

Het totaal aantal lease-auto's (actieve contracten) nam dus toe in 2008, maar er werden wel minder nieuwe auto's aan leasemaatschappijen verkocht. Hét kengetal voor de autoleasebranche is echter de ontwikkeling van het totaal aantal rijdende contracten, niet de nieuwverkoop. Zie het bericht van Aumacon, welke in Januari tot de conclusie kwam dat er 5,8 % minder lease auto's in 2008 geregistreerd werden.

De autoleasemarkt groeide in 2008 met 5,8% tot 696.800 voertuigen. Ook ‘vergroent' het leasepark sterk. Dat blijkt uit de gepubliceerde "VNA Autoleasemarkt Jaarcijfers 2008". Deze kunt u bij de rubriek Dosiers downloaden. Overigens zegt dat aantal contracten niets over de rendementen die ermee behaald worden. Hemerik verduidelijkt: "Natuurlijk zijn wij blij dat we qua aantallen een goed 2008 hebben gedraaid, maar dat zegt nog niets over omzet of rendement, de geschiedenis leert dat de resultaten in de leasebranche de conjunctuur met enkele maanden vertraging volgen. Gegevens over omzet en rendement van de leasemaatschappijen hebben wij niet. De berichten uit de markt over januari en februari zijn echter niet erg bemoedigend. Dat dit een moeilijk jaar wordt, en dus minder florissant dan 2008, lijkt mij helaas zeer waarschijnlijk."

Daarnaast zijn bedrijven voorzichtiger met het aangaan van verplichtingen, dus ook met het inzetten van (nieuwe) auto's van de zaak, waaraan onder andere de verslechterde arbeidsmarktsituatie debet is. Verder zorgt het geringe consumentenvertrouwen voor stagnatie op de occasionmarkt, waardoor de restwaarde van voertuigen blijvend onder druk staat. En die had al een deuk opgelopen door de wijze waarop de overheid is omgesprongen met het afbouwen van de BPM.

De autoleasebranche merkt, als kapitaalintensieve sector, dat banken bij de financiering van wagenparken terughoudend zijn en dat financieringskosten stijgen. Dat in combinatie met onder andere verminderde restwaarden, zorgt voor stijgende leaseprijzen.

De kredietcrisis biedt autoleasing echter ook kansen, want de markt toont een verstevigde interesse voor een van de kernpunten van autoleasing: ‘off-balance' financiering, wat betekent dat het wagenpark buiten de balans van de onderneming van de klant blijft. Zo kan die zijn (schaarse) geld inzetten voor zijn kernactiviteiten in plaats van voor het financieren van een wagenpark.

Fiscaal regime zorgt voor een enorme toename van het aantal nieuwe lease-auto's met een energielabel A met 253%. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw registreerde lease-auto's daalde ten opzichte van 2007 met ruim 5%. Het aantal lease-auto's op een alternatieve brandstof steeg explosief naar 9.500 (2007: 700) Bijna 97 % van deze alternatieve brandstof zijn de hybride aangedreven voertuigen, welke ook niet echt een alternatieve brandstof is. En leasemaatschappijen adviseren hun klanten steeds vaker over groene autoregelingen. Duidelijk is dat de leasevloot zeer sterk bijdraagt aan een schoner en zuiniger Nederlands wagenpark.

Plaats op:
Datum: 27 maart 2009
Gerelateerde artikelen  
18-04-2010 Achtergrondartikelen VNA: autoleasemarkt krimpt en wordt groener
07-11-2008 Nieuws VNA: minder auto's, wel nog steeds meer contracten in 2008
14-05-2009 Nieuws VNA - Groei totale wagenpark 0,0 procent
10-11-2008 Nieuws Kredietcrisis en fiscale maatregelen drukken resultaten
09-11-2009 Nieuws Ook derde kwartaal minder leasevoertuigen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,08 seconden.