Nieuws  
 

De verkoop of inruil van een tweedehands auto is voor veel Nederlanders nog steeds een bron van zorg, zo blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.000 consumenten. Zo durven zij vaak niet scherp te onderhandelen en zijn zij bang een te lage prijs te krijgen voor hun tweedehandsje. Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek: bijna de helft van de ondervraagden zou als volgende nieuwe auto of occasion een volledig elektrisch of hybride model kiezen.

Met zo'n 2,5 miljoen transacties is de tweedehands automarkt ook dit jaar weer vele malen groter dan de ruim 400.000 nieuwe auto's die naar verwachting worden verkocht.
Uit het panelonderzoek van Multiscope, dat in opdracht van online bemiddelingsplatform Ikwilvanmijnautoaf.nl werd uitgevoerd, blijkt dat consumenten niet altijd weten of ze wel de beste prijs voor hun tweedehandsje zullen krijgen. Zo'n 28% zegt niet goed te zijn in onderhandelen en 27% is bang een te lage prijs te krijgen. Ruim 40% zoekt daarom extern hulp bij het bepalen van de prijs bij de verkoop van hun auto. Partner en familie worden daarbij het vaakst geconsulteerd (36%) en ook de lokale autodealer is een bron van informatie (23%). Van de mannen geeft 28% aan zonder hulp de juiste prijs te kunnen bepalen, tegen 9% bij de vrouwen.

Online bemiddelingsplatforms
Nog steeds is de autodealer de favoriete plek om de auto in te ruilen of te verkopen, liefst 65% van de ondervraagden kiest daarvoor. Marktplaats is op enige afstand tweede met 21% en 13% weet de auto via vrienden of kennissen te slijten. Sterk in opkomst zijn de gratis online bemiddelingsplatforms tussen particuliere verkopers en RDW-erkende dealers om zo eenvoudig en snel je auto te verkopen. Inmiddels wordt 6% van alle tweedehands auto's in ons land op deze wijze verkocht.

Elektrisch rijden populair
Multiscope stelde nog een aantal andere vragen aan de aanstaande verkopers van een tweedehands auto. Zo zijn blauw (24%) en zwart (23,7%) de populairste kleuren voor de aanschaf van een nieuwe auto en is de belangrijkste reden voor verkoop dat men een ander (mooier, nieuwer, groter, zuiniger) model wil aanschaffen (35%). Voor 23% zijn de reparatie- en onderhoudskosten redenen om de auto van de hand te doen. Opmerkelijk is het grote percentage ondervraagden (44,5%) dat aangeeft een volledig elektrisch of hybride model (nieuw of tweedehands) wil aanschaffen als volgende auto. Niels Oude Luttikhuis van online bemiddelingsbureau Ikwilvanmijnautoaf.nl: "De toenemende vraag naar volledig elektrisch of hybride auto’s is een opvallende trend en is terug te zien in een stijging van de prijs van die tweedehands modellen. Er is veel vraag en relatief weinig aanbod.”

Tips voor de beste prijs
Volgens Niels Oude Luttikhuis kunnen consumenten ook zélf het nodige doen om meer kans te hebben hun tweedehands auto via de dealer of andere particulier sneller te verkopen: "Wees altijd eerlijk over de staat van je auto. Geef de auto van binnen en buiten een goede poetsbeurt, maak duidelijke foto's en zet er een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving bij. Dan heb je meer kans in het aanbod op te vallen en je auto sneller te verkopen en voorkom je eventuele teleurstellingen."

Plaats op:
Datum: 4 december 2017
Categorie: Remarketing / Occasions
Bron: Multiscope
Gerelateerde artikelen  
20-05-2016 Nieuws Twee derde Nederlanders: liever tweedehands leaseauto dan hogere bijtelling
13-07-2017 Nieuws Populariteit tweedehands MPV stijgt 51 procent
15-07-2016 Nieuws LeasePlan breidt verkoop occasions verder uit
15-03-2017 Nieuws Aanschaf cabrio's stijgt met het mooie weer
04-04-2012 Nieuws LeasePlan opent tweede occasion outlet
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,42 seconden.