Nieuws  
 

Voor het eerst is er in Nederland een elektrische auto opgeladen en direct betaald met een app op blockchaintechnologie. Deze technologie maakt het mogelijk om contractloos en pasloos de elektrische auto te laden. Als onderdeel van een Europese estafette-tour ‘Oslo2Rome’ laadde het Nederlandse team met de ‘e-mobility wallet’ op een laadpaal op het testplein van ElaadNL in Arnhem. De volgende laadbeurt was in Essen (Duitsland). Met de demonstratietour door Europa verkennen deelnemers waaronder Enexis Netbeheer, ElaadNL en Innogy wat de mogelijkheden zijn van het gebruik van blockchaintechnologie bij het laden van elektrische auto’s. Deze laadoplossing is als product sinds mei 2017 op de Duitse markt beschikbaar. 7 Europese utillities verkennen in deze tour hoe deze technologie ook in hun land ingezet kan worden.

Pasloos laden
Om een elektrische auto op te laden, hebben gebruikers op dit moment een pas nodig om zich aan te melden bij de publieke laadpaal. Op basis van het afgenomen aantal kilowatturen wordt er vervolgens een factuur gestuurd door de serviceprovider naar de gebruiker of leasemaatschappij. De blockchaintechnologie die in deze pilot gebruikt wordt, maakt het mogelijk om contractloos en pasloos te betalen aan de paal via een app met een digitale portemonnee. Zodra er geladen wordt, wordt dit direct aan de paal verrekend met het beschikbare tegoed in euro’s. De verwachting is zelfs dat in de toekomst de auto direct kan communiceren met de laadpaal, waardoor ook de app overbodig wordt. Omdat je rechtstreeks aan de paal betaalt en er geen tussenpartij nodig is, kan bij elke laadpaal die meedoet worden betaald onafhankelijk van waar deze staat. Dat betekent ook dat grenzen tussen landen niet relevant zijn. Juist dit gegeven maakt de verkenning van de technologie over 6 landsgrenzen mogelijk.

Blockchain
Bij de ontwikkeling van deze oplossing is gebruik gemaakt van de blockchaintechnologie. Blockchain maakt internationale samenwerking makkelijker en biedt vele voordelen, maar kent op dit moment ook de nodige uitdagingen. Zo gelden er afwijkende lokale, regionale en landelijke wetgeving en dient er goed gekeken te worden naar de fiscale aspecten, waaronder het betalingsmodel. Daarnaast is het belangrijk om te kijken welke technische uitdagingen er zijn als er meer laadpalen aangesloten worden. De technologie is nog jong; welke uitdagingen worden er ervaren als dit grootschalig wordt geïmplementeerd? Al deze aspecten worden onderzocht. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst is het voor Enexis Netbeheer en stichting ElaadNL belangrijk om deel te nemen aan deze pilot. Zo is het voor Enexis Netbeheer belangrijk om te onderzoeken wat de impact van de oplossingen op het netwerk is. Daarnaast was het voor de netbeheerder erg belangrijk dat deze blockchain oplossing in een aparte stichting ontwikkeld wordt, zodat er een eerlijk speelveld ontstaat voor alle geïnteresseerde partijen.

Duitsland
Deze blockchainoplossing (de e-mobility wallet) is door de uit Innogy voortgekomen start-up Motionwerk ontwikkeld en is sinds mei 2017 in Duitsland als product beschikbaar. Doordat er gebruik is gemaakt van blockchain, was deze oplossing met slechts een paar kleine aanpassingen geschikt voor Nederland. Motionwerk ontwikkelt de app verder, waardoor er ook de mogelijkheid toegevoegd kan worden om onder andere beschikbare parkeerplaatsen aan te bieden of sleutelloos autodelen mogelijk te maken. Dankzij de aanpassingen die al gedaan zijn werken deze oplossingen ook meteen in Nederland en zou een Nederlandse onderneming deze diensten kunnen aanbieden.

Plaats op:
Datum: 4 december 2017
Categorie: Elektrisch rijden
Bron: Enixis
Gerelateerde artikelen  
13-06-2013 Nieuws e-laad wil vrije keuze energieleverancier bij laadpaal
26-05-2016 Nieuws Laadpaal waarmee auto elektriciteit aan het net kan leveren
11-07-2016 Nieuws Eerste vehicle-to-grid laadpaal goedgekeurd
29-09-2017 Nieuws Vandebron zet fors in op elektrisch rijden
26-05-2016 Nieuws Allego lanceert nieuwe app voor e-rijders
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,42 seconden.