Nieuws  
 

Tijdens de Autosalon van Genève debuteren twee nieuwe voorseriemodellen van Mercedes-Benz die state-of-the-art dieseltechnologie combineren met de 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie. Net als de S 560 e (gecombineerd brandstofverbruik 2,1 l/100 km, gecombineerde CO2-emissie 49 g/km) maken de C- en E-Klasse plug-in diesel hybrids in de toekomst gebruik van de derde generatie hybride technologie. De levering van de eerste exemplaren staat gepland voor de nazomer van 2018. Op dit moment treft het concern voorbereidingen voor de serieproductie van de nieuwe plug-in hybrids en zetten de engineers de laatste belangrijke stappen op weg naar de productiestart.

Plug-in hybrids vormen een belangrijke stap op weg naar lokaal emissievrij rijden. Ze bieden klanten het beste van twee werelden: in de stad rijden ze in de volledig elektrische modus, terwijl ze tijdens lange ritten profiteren van de actieradius van de verbrandingsmotor. Mercedes-Benz zal voor het eerst de state-of-the-art viercilinder dieselmotor combineren met de hybride aandrijving van de derde generatie. Het resultaat: nog meer efficiëntie, bovengemiddeld rijcomfort en dynamiek alsmede een indrukwekkende actieradius.

Nu de voordelen van plug-in hybrids steeds duidelijker worden, met name bij grote auto’s en op routes met verschillende soorten wegen, heeft Mercedes-Benz ervoor gekozen om dit type aandrijflijn toe te passen voor de modellen vanaf de C-Klasse. Een groot voordeel bij dit strategische hybride offensief is het intelligente, modulaire hybride concept van Mercedes-Benz. Door het modulaire karakter ervan kan het worden toegepast bij een groot aantal achterwielaangedreven modelseries en carrosserievarianten en zowel bij links- als rechtsgestuurde varianten. Hybridisatie maakt de verbrandingsmotor nog efficiënter en biedt bovendien nog meer dynamiek en rijplezier.

Een van de highlights wat betreft technologie en efficiëntie is de nieuwe plug-in diesel hybrid in de Mercedes-Benz C- en E-Klasse. Mercedes Benz zal voor de eerste keer zijn state-of-the-art dieselmotor koppelen aan een extern oplaadbaar hybride systeem. De combinatie van de nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor met de nieuwste generatie 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie maakt van lokaal emissievrij rijden een nog plezieriger rijervaring. De belangrijkste cijfers: 90 kW elektrisch vermogen, 440 Nm extra elektrisch koppel en een elektrische actieradius van circa 50 km volgens de NEDC-cyclus.
Dit wordt bij de derde hybride generatie mede mogelijk gemaakt door de nieuwe lithium-ion-accu, die 13,5 kWh aan energie kan opslaan. De nieuwe boordlader verdubbelt de oplaadsnelheid van 3,6 kW naar 7,2 kW. Zelfs met een conventioneel stopcontact duurt het laadproces slechts zo’n 7 uur.

De derde generatie hybride technologie ondersteunt de bestuurder met een verder verbeterd intelligent aandrijfmanagementsysteem. Met behulp van de data van het navigatiesysteem en informatie van de camera en de radarsensor kunnen de hybride auto’s van de derde generatie nu verder ‘vooruitkijken’, veel verder dan de bestuurder. Hierdoor kunnen ze zich aanpassen aan het specifieke snelheids-/routeprofiel. Bij het vaststellen van de resterende actieradius wordt ook rekening gehouden met bijvoorbeeld dorpen en steden waar doorheen moet worden gereden.
De S 560 e (gecombineerd brandstofverbruik 2,1 l/100 km, gecombineerde CO2 emissie 49 g/km) heeft een puur elektrische actieradius van circa 50 km (NEDC). In dit model maakt de nieuwe vermogenselektronica, die veel efficiënter is dan de vorige generatie, zijn debuut. De hybride aandrijflijn in de S 560 e koppelt de 270 kW/367 pk van de V6-benzinemotor aan een elektrisch vermogen van 90 kW.

State-of-the-art diesel: OM 654
De nieuwe plug-in diesel hybrids in de C- en E-Klasse maken beide gebruik van de nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor. Deze ultramoderne motorfamilie legt de lat qua efficiëntie een stuk hoger. Het is de eerste dieselmotor voor een personenauto die gebruikmaakt van een verbrandingsproces met getrapte verbrandingskommen in de zuigers. Andere innovaties zijn de combinatie van een aluminium motorblok en metalen zuigers alsmede de verder verbeterde NANOSLIDE®-cilinderwandcoating. De interne wrijving is met circa 25 procent verminderd. De nieuwe motor profiteert tevens van de toepassing van de vierde generatie Common-Rail inspuiting met een druk tot 2050 bar.
Tegelijkertijd is de motor compacter dan zijn voorganger. Alle componenten die relevant zijn voor een efficiënte emissiereductie zijn direct aan de motor gemonteerd. Dankzij de plaatsing in de buurt van de motor kent de uitlaatgasnabehandeling een beperkt warmteverlies en uitstekende bedrijfsomstandigheden.

ECO-assistent
De nieuwe hybrids ondersteunen de bestuurder op tal van manieren wat betreft anticiperend en zuinig rijden: door aanwijzingen het gaspedaal los te laten als de omstandigheden daarom vragen, bijvoorbeeld bij het naderen van een snelheidslimiet, en door innovatieve functies zoals ‘zeilen‘ en recuperatie. Hiervoor worden navigatiegegevens, de verkeersbordenherkenning en informatie van de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) aan elkaar gekoppeld en verwerkt.


Plaats op:
Datum: 13 maart 2018
Bron: Mercedes-Benz
Gerelateerde artikelen  
20-10-2010 Nieuws Twee milieuprijzen voor Mercedes-Benz Bedrijfswagens
15-02-2017 Nieuws Milieucertificaat voor Mercedes-Benz E 350 e
02-02-2011 Nieuws Mercedes memoreert de allereerste diesel (1936)
16-05-2018 Nieuws Kia introduceert nieuwe diesel 48-volt mild-hybride aandrijflijn
07-10-2013 Nieuws Mercedes toont elektrische, aardgas en waterstof B-klasse
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,43 seconden.