Nieuws  
 

Het groeiende aantal 75-plussers in Nederland zit niet zozeer achter de geraniums, maar blijft steeds langer mobiel. De groep ouderen gaat zelfs veelal nog zelfstandig de weg op met de auto. Dat heeft wel een keerzijde: bestuurders op leeftijd vormen vaak een gevaar voor de verkeersveiligheid.

Met de vergrijzing neemt volgens het CBS ook het rijbewijs- en autobezit op hogere leeftijd toe. Deze oudere groep stuit doorgaans tegen meer problemen in het verkeer, zo signaleert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Functiestoornissen en lichamelijke beperkingen zouden er bijvoorbeeld voor zorgen dat ouderen minder alert zijn op de weg. Bovendien ziet de SWOV dat het aantal mensen met dementie toeneemt. Ook deze groep wil graag mobiel blijven. “Het is daarbij lastig te bepalen wie er nog wel veilig rijdt en wie niet”, schrijft Dafne Piersma in een proefschrift, dat in samenwerking met de SWOV is opgesteld.

Rijbewijs inleveren in Japan
In Japan, waar vergrijzing al langer speelt, wordt deze problematiek aardig rigoureus aangepakt. Politie en lokale overheden moedigen ouderen volgens The New York Times vrij actief aan om hun rijbewijs in te leveren. Dit doen ze onder meer door ouderen te verleiden met kortingen. Niet alleen op bijvoorbeeld restaurants, maar ook met taxi- en busritten. Daarmee wordt alternatief vervoer aantrekkelijker.

In Nederland gaat het er heel anders aan toe. Hier worden ouderen vanaf een bepaalde leeftijd gekeurd, om te kijken of ze nog voldoende rijvaardigheden hebben. Enkele jaren geleden is deze leeftijd verhoogd: ouderen hoeven pas vanaf hun 75ste worden gekeurd, in plaats van op 70-jarige leeftijd. Na een keuring geldt het rijbewijs weer voor maar liefst vijf jaar.

Petitie
Landelijke Organisatie Verkeersslachtoffers vindt de controle niet voldoende en is daarom een petitie gestart. Volgens de initiatiefnemer zou er afgelopen jaar gebleken zijn dat “bij een groot aantal 75-plussers autorijden niet langer verantwoord geacht kon worden”. Toch zouden zij soms nog achter het stuur kruipen.

De organisatie pleit in de petitie, die inmiddels bijna 5000 keer is ondertekend, daarom voor strengere maatregelen. Maar als ouderen worden ontmoedigd om in de auto te stappen, hoe kunnen ze dan toch nog mobiel blijven?

Volgens de SWOV moet er onder meer een beter aanbod van alternatief vervoer moeten komen. Veel ouderen blijven langer thuis wonen en is er momenteel op het platteland niet altijd openbaar vervoer voor handen.

Plaats op:
Datum: 22 mei 2018
Categorie: Verzekeringen
Bron: Goedkoopsteautoverzekering.net
Gerelateerde artikelen  
22-04-2016 Nieuws Aantal verkeersdoden gestegen in 2015
19-05-2017 Nieuws 1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
13-06-2011 Nieuws SWOV: veel automobilisten negeren vermoeidheid
12-03-2018 Nieuws Steeds jonger achter het stuur
19-12-2011 Nieuws KiM: Autogebruik blijft toenemen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,5 seconden.