Nieuws  
 

De Nederlandse netbeheerders willen dat elektrische auto’s slim opgeladen worden. Met slim laden, oftewel Smart Charging, wordt het moment van laden of de snelheid aangepast, bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van stroom uit zon en wind of de capaciteit die het stroomnet biedt. Uiteraard wordt daarbij rekening gehouden met wanneer de automobilist zijn auto nodig heeft. Door Smart Charging de norm te maken kunnen in 2023 1 miljoen elektrische auto’s probleemloos en duurzaam opgeladen worden.



De netbeheerders deden de oproep vanochtend bij de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst om nog eens 5 jaar verder te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. ElaadNL krijgt als opdracht om door onderzoek, innovatie en praktijktesten het slim opladen van elektrische auto’s integraal onderdeel van een duurzaam energiesysteem te maken.

Marc van der Linden, CEO Stedin namens de gezamenlijke netbeheerders:  ‘Als we straks 1 miljoen elektrische auto’s probleemloos en duurzaam op willen laden, kan dat alleen als Smart Charging de norm is. Op de traditionele manier is te duur en niet duurzaam genoeg. Dat zou betekenen dat we miljarden moeten investeren om de netten te verzwaren maar ook dat er extra centrales gebouwd moeten worden om de vraag tijdens de piekuren aan te kunnen. Die weg kunnen en willen we niet op. En gelukkig hoeft dat ook niet. We lopen in Nederland voorop met Smart Charging mede dankzij de inzet van ElaadNL.’

Directeur Onoph Caron van ElaadNL voegt daaraan toe:  ‘Ik ben blij dat we weer vijf jaar verder kunnen met het werk dat we bij ElaadNL doen. In deze nieuwe fase wordt het echt spannend. Het aantal elektrische auto’s gaat snel groeien en de netbeheerders moeten weten hoe ze daarmee om kunnen gaan. Daarop bereiden wij ze voor door samen met marktpartijen, overheden en onderzoeksinstellingen te kijken hoe Smart Charging in de praktijk het beste werkt voor de consument en wat ervoor nodig is om het een betrouwbaar onderdeel van het netbeheer te maken. De auto wordt zo onderdeel van een duurzaam energiesysteem.’

CO2besparing en Klimaatakkoord
Elektrische auto’s besparen CO2 ten opzichte van rijden op fossiele brandstoffen. Maar als al die elektrische auto’s slim geladen worden, is er nog een bijkomend voordeel. Ook indirect wordt dan CO2 bespaard. Door de vraag naar stroom aan te passen aan het aanbod, kan er veel meer zonne- en windenergie op het net komen zonder dat deze af en toe (bij veel aanbod en weinig vraag) afgekoppeld hoeven te worden.

Plaats op:
Datum: 12 juli 2018
Categorie: Elektrisch rijden
Bron: ElaadNL
Gerelateerde artikelen  
19-05-2016 Nieuws Den Haag koploper bij het slim opladen van elektrische autos
01-09-2016 Nieuws Nederland koppelt elektrische auto aan flexibel energiesysteem
30-01-2017 Nieuws Oude belastingregels remmen inzet elektrische auto
16-06-2016 Nieuws Smart Charging elektrische auto’s maakt laden goedkoper
02-01-2017 Nieuws 2017 wordt doorbraakjaar voor slim opladen elektrische auto’s
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,42 seconden.