Nieuws  
 

Om zowel de schadegevoeligheid als de kostenfactoren bij schade aan motorfietsen te analyseren, hield CG Car-Garantie Versicherungs-AG haar verzekeringsportefeuille nog maar eens tegen het licht. Daarbij werden afgelopen verlengde garanties voor tweedehandsmotorfietsen en verstreken garanties voor nieuwe tweewielers zonder onderscheid naar merk of model van het voorbije jaar onderzocht. De looptijd van de garanties varieerde van 12 tot 36 maanden. De trend van de voorbije jaren blijkt zich voort te zetten: ook de toenemende technologische complexiteit draagt bij tot dure reparaties.

Reparatiekosten
Nooit eerder was rijden zo aangenaam. Dat danken we onder meer aan de geavanceerde technologie. Maar dat betekent ook dat motorrijders die met schade aan hun motorfiets af te rekenen krijgen, soms tegen een hoog prijskaartje aankijken. De schadeanalyse van CarGarantie toont dat de gemiddelde reparatiekosten op een hoog niveau gehandhaafd blijven: in 2017 moest er voor een schadegeval aan een nieuwe of tweedehandsmotorfiets gemiddeld 400 euro worden neergeteld.
Aan de volgorde van de duurste onderdelen verandert er nauwelijks iets. Net als in het verleden voert de motor bij de gebruikte motorfietsen het klassement van de duurste reparaties aan, gevolgd door de elektrische installatie en de versnellingsbak. Terwijl het aandeel van de motor in de totale schade met 23,5 % nagenoeg identiek bleef (2016: 23,4 %), steeg dat van de elektrische installatie van 21,8 % in 2016 tot 23,4 % in 2017. Anderzijds daalde het aandeel van de versnellingsbak met 2 procentpunten tot 11,7 %. Globaal genomen was schade aan deze drie componenten ook het voorbije jaar goed voor meer dan de helft van alle reparatiekosten. Een vergelijkbaar verhaal bij de nieuwe motorfietsen: de plaatsen 1, 2 en 3 van het klassement gaan onveranderd naar de motor, de elektrische installatie en de versnellingsbak.
 
Elektrische installatie goed voor haast een derde van alle schadegevallen
Ook in 2017 blijft de elektrische installatie de meest kwetsbare component. Het aandeel bij de tweedehandsmotorfietsen steeg andermaal, en wel met 1 procentpunt tot 30,8 %. Daarmee veroorzaakte dit onderdeel haast een derde van de schade bij de tweedehandsmotorfietsen. Bij de nieuwe motorfietsen daalde het aandeel weliswaar lichtjes, maar is met 26,1 % hoe dan ook nog steeds goed voor meer dan een kwart van de schadegevallen.
Op de 2de en 3de plaats staan zowel bij de tweedehands- als bij de nieuwe motorfietsen de motor (13,9 % bij tweedehandsmotorfietsen respectievelijk 11,4 % bij de nieuwe exemplaren) en de versnellingsbak (10,4 % resp. 9,6 %).
 
Vroegtijdige schade bij tweedehandsmotorfietsen
Schade aan motorfietsen treedt doorgaans al vrij vroeg op. Bij tweedehandsmotorfietsen doet de schade zich in ruim meer dan 90 % van de gevallen voor binnen de eerste 10.000 km na aanvang van de garantie. Bij nieuwe motorfietsen gaat het om nog steeds meer dan de helft van alle schadegevallen. De opdeling van het aantal schadegevallen naar aantal dagen levert een analoog beeld op: 88,5 % (tweedehandsmotorfietsen) respectievelijk 42,8 % (nieuwe motorfietsen) van alle schadegevallen ontvangen we binnen de eerste 360 dagen na aanvang van de garantie. Terwijl de tweedehandsmotorfietsen een verbetering van 0,4 procentpunt lieten optekenen, bewoog dat aandeel bij de nieuwe motorfietsen met 1,3 procentpunt in de omgekeerde richting.
 
Met 47 jaar ervaring behoort CarGarantie tot de meest toonaangevende garantiespecialisten. De onderneming die intussen in 22 landen actief is, biedt de gekwalificeerde vakhandel garantie- en klantenbindingsformules voor nieuwe en tweedehandsvoertuigen, maar ook voor motorfietsen, e-bikes, campers en caravans. Met meer dan 2,1 miljoen garantieovereenkomsten in portefeuille en meer dan 23.000 contractpartners is CarGarantie binnen Europa een gespecialiseerde verzekeraar met een indrukwekkende ervaring.



Plaats op:
Datum: 23 juli 2018
Categorie: Markt en onderzoek, Verzekeringen
Bron: CarGarantie Versicherungs AG
Gerelateerde artikelen  
30-05-2018 Achtergrondartikelen Reparatiekosten duidelijk in stijgende lijn
09-06-2016 Achtergrondartikelen Schade aan de motor meest frequent
04-08-2016 Loopbaan CarGarantie kiest voor versterking op directieniveau
28-11-2016 Nieuws Omzetgroei autosector stagneert
21-02-2018 Nieuws Recordaantal motorrijders in Nederland
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,41 seconden.