Nieuws  

Opel/Vauxhall maakt nu twaalf maanden deel uit van Groupe PSA en realiseerde in dat eerste jaar een ijzersterke comeback. Vorige week maakte het bedrijf een winst over het eerste halfjaar bekend van € 502 miljoen met een vrije cashflow van ongeveer € 1,2 miljard. Dit was mogelijk dankzij de opname in Groupe PSA sinds 1 augustus 2017. Met het strategische plan PACE! – dat Opels CEO Michael Lohscheller op 9 november 2017, honderd dagen na de overname, presenteerde – bundelt het bedrijf zijn krachten, maakt het gebruik van de synergie en komt het volledige potentieel van het merk beschikbaar. 



“We zijn een compleet ander bedrijf dan twaalf maanden geleden. We hebben een koers uitgezet om competitiever te worden en zijn op veel gebieden voorbereid op de toekomst. We hebben enorm veel voordeel van het feit dat we nu onderdeel zijn van de succesvolle Groupe PSA. Daarvoor zijn we heel dankbaar – maar het schept ook verplichtingen voor Opel”, aldus Lohscheller.

Opel wordt winstgevend
Al na één jaar als onderdeel van Groupe PSA schrijft Opel/Vauxhall weer zwarte cijfers. De operationele marge over de eerste helft van 2018 is 5,0 procent. Dat geeft duidelijk aan dat PACE! effect heeft. De concurrentiepositie van de Europese fabrieken is significant versterkt. Het management van Opel heeft met de sociale partners prestatieovereenkomsten gesloten voor alle Opel-/Vauxhall-fabrieken in Europa. Dit heeft al geleid tot nieuwe investeringsbesluiten en toewijzing van nieuwe producten verdeeld over de Europese fabrieken.

De nieuwe Corsa bijvoorbeeld – die ook als elektrisch aangedreven variant komt – wordt exclusief in de Spaanse Opel-fabriek in Zaragoza geproduceerd. De volgende generatie van de Vivaro zal vanaf 2019 in de fabriek in het Engelse Luton van de band rollen. De Grandland X wordt vanaf medio volgend jaar geproduceerd in de Opel-fabriek in het Duitse Eisenach – waar vanaf 2020 ook een hybrideversie in productie gaat. De motoren- en transmissiefabrieken in Tichy (Polen), Aspern (Oostenrijk) en Szentgotthard (Hongarije) krijgen ook nieuwe producten toegewezen. Meer informatie over de geplande investeringen in de fabrieken in Rüsselsheim en Kaiserslautern maakt Opel later bekend.

Engineering Center in Rüsselsheim
De succesvolle integratie van Opel/Vauxhall in Groupe PSA heeft ook zijn weerslag op de ontwikkelingsafdeling. Het Engineering Center in Rüsselsheim speelt een belangrijke rol in de onderneming en draagt de kenmerkende Opel-kwaliteiten bij aan het wereldwijde ontwikkelingsnetwerk van Groupe PSA. Met vijftien Centers of Competence voor diverse technologische gebieden en de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van zowel lichte bedrijfsauto’s als de volgende generatie viercilinder benzinemotoren krijgt het Engineering Center in Rüsselsheim de wereldwijde verantwoordelijkheid voor de gehele Groupe PSA.

De competenties van de diverse teams vullen elkaar perfect aan in het wereldwijde netwerk – waarvan alle vijf merken van Groupe PSA (Opel, Vauxhall, Peugeot, Citroën en DS Automobiles) profiteren. Alle nieuwe voertuigen voor Opel/Vauxhall worden voortaan bovendien in Rüsselsheim ontwikkeld.

“Opel/Vauxhall combineert de toptechnologie van Groupe PSA met zijn Duitse ontwikkelingskwaliteiten. Dat resulteert in uitstekende voertuigen met een duidelijk karakter en een aantrekkelijk design”, zegt Lohscheller. “We hebben altijd benadrukt dat Opel Duits blijft en Vauxhall Brits. We hebben onze merken de afgelopen twaalf maanden verder geprofileerd en ik kijk uit naar onze nieuwe conceptauto waarmee we onze toekomstige designrichting laten zien.”

Elektrificatie van het productgamma
De samenwerking tussen de ontwikkelingsteams is goed ontvangen door de klanten van Opel/Vauxhall. Met de Crossland X, de Mokka X en de Grandland X heeft Opel/Vauxhall een uitstekende uitgangspositie in de snel groeiende SUV-markt en is het toonaangevend in onder meer het Europese SUV B-segment. Zo draagt Opel/Vauxhall met de X-modellen succesvol bij aan het SUV-offensief van Groupe PSA. In de eerste helft van 2018 waren deze modellen van beide merken goed voor 167.200 verkochte auto’s.

Opel/Vauxhall zet het productoffensief in Europa voort. Na de introductie van de sportieve Insignia GSi volgen in de tweede helft van het jaar ook de nieuwe Combo Tour (passagiersversie) en de bedrijfswagenvariant van de Combo, die voor een belangrijke groei moet zorgen. Volgend jaar verschijnt de geheel nieuwe Corsa – waarvan in 2020 ook een volledig batterij-elektrische versie verschijnt. Dat houdt in dat Opel/Vauxhall dan al vier modellen in het gamma heeft met elektrische aandrijving. Tegen 2024 is een versie met elektrische aandrijving leverbaar in elk Europees model – hetzij volledig batterij-elektrisch, hetzij plug-in hybride. Dat is mogelijk dankzij de directe toepassing van de multi-energy-platforms van Groupe PSA.

Opel wereldwijd actief
Met nieuwe importeurs in Marocco, Tunesië, Zuid-Afrika en Libanon maakt Opel vorderingen met het doel de verkoop buiten Europa in 2020 te verdubbelen. Auto’s van Opel worden vanaf de tweede helft van dit jaar ook geassembleerd in Namibië. Halverwege het volgende decennium wil Opel meer dan 10 procent van het verkoopvolume buiten Europa realiseren. Daarvoor benut het met succes de bestaande structuur van Groupe PSA.

Plaats op:
Datum: 2 augustus 2018
Bron: Opel Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
14-11-2018 Nieuws Opel werkt aan duurzame toekomst
03-08-2013 Nieuws Opel werft 350 ingenieurs
06-08-2018 Nieuws Opel geeft nieuwe gezicht vorm met Opel GT X Experimental
15-10-2018 Nieuws Acht geheel nieuwe of vernieuwde Opel-modellen vóór 2020
07-12-2018 Nieuws Opel 120 jaar actief als autofabrikant
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,48 seconden.